
Po roční odmlce kvůli pandemii koronaviru vyrazili kohoutkoví inspektoři SmVaK Ostrava do terénu, vyjeli do desítek moravskoslezských restaurací, aby ověřili, jak jsou jednotlivé podniky ochotné podávat zákazníkům kohoutkovou vodu. Inspektoři tak k 200 oceněným podnikům z předchozích let přidali dalších 50.
„Podávání kohoutkové vody se postupně stalo v České republice a regionu, kde SmVaK Ostrava působí, běžnou praxí. Negativních reakcí a odmítnutí s odůvodněním, že si majitelé nebo provozovatelé nepřejí, aby obsluha podávala zákazníkům vodu z kohoutku, se objevilo letos naprosté minimum. Trend je v tomto ohledu od roku 2015, kdy jsme s projektem začali, nezpochybnitelný. Bohužel je zřejmé, že období covidových restrikcí, na něž navázala současná ekonomická nejistota související s rostoucími náklady na energie, pohonné hmoty nebo personál, dopadlo na gastroobyznys poměrně tvrdě. Ostatně řada expertů je přesvědčena, že se obor bude muset změnit směrem k větší specializaci, jedinečnosti konceptů a poskytovaných služeb, stejně jako k vyšší kvalitě, která se bude logicky promítat do vyšších cen,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být poskytována bezplatně, protože s přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma.