Lidé kolem Orlické přehrady se bojí o pitnou vodu

blank

Modernizace lodního výtahu na hrázi Orlické přehrady si vyžádala snížení vodní hladiny na 339 metrů nad mořem, tedy o deset metrů. V současné době je na kótě 336,7 metru nad mořem. Deník uvedl, že podle starosty Kovářova Pavla Hrocha mu Povodí Vltavy neodpovědělo na otázku, zda bude hladina ještě dál klesat.

Povodí Vltavy modernizuje lodní výtah na hrázi Orlické přehrady, což si vyžádalo pokles hladiny v nádrži o deset metrů. Práce odhalily potopené auto i hausbót, základy domů i starý jez. Díky modernizaci výtahu bude možné převážet lodě i při hladině o tři metry nižší než doposud. Lidé okolo přehrady se obávají o pitnou vodu. „Kovářov má sedmnáct místních částí a mezi ně patří i obec Chrást a kemp Radava, který je dnes malým rekreačním městečkem. Mám zprávy, že rapidním poklesem vody v přehradě dochází k úbytkům vody v jednotlivých staveních. Vysychají jim studny,“ vysvětlil Pavel Hroch.

Podle něj by si měli vodohospodáři uvědomit, že s případným nedostatkem pitné vody se budou lidé obracet na obce. „Obec není povinná zásobovat občany pitnou vodou. To je problém každého z nás. Obec mu má být nápomocná a má vytvářet co nejlepší podmínky pro život, takže může pomoci, ale bude ji to stát peníze,“ varoval Pavel Hroch.

Nosnost výtahu se zvýší z 3,5 na 6,5 tuny. „Hladinu jsme snížili z toho důvodu, aby mohly bezpečně proběhnout stavební práce, a k dalším poklesům došlo i z důvodu nízkých přítoků do nádrže. Pod Podolským mostem je možné vidět zbytky staré hospody a základy dalších starých domů. Přibližně 10 kilometrů proti proudu od Podolského mostu je nad současnou hladinou starý jez. Zajímavostí bylo, že jsme nedaleko hráze v jedné zátoce objevili potopený hausbót a osobní automobil. Zavolali jsme policii a hasiče, aby prověřili, zda ve vozidle někdo nezůstal. To se nepotvrdilo. Nikdo v něm nebyl a nedocházelo k úniku žádných látek, tak jsme automobil vyzdvihli,“ sdělil před dvěma týdny vedoucí střediska Povodí Vltavy Libor Peška.

Termín pro dokončení je duben 2022 s tím, že po celou dobu budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu. Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.

Scroll to Top