V pondělí 25. září bude vláda projednávat koncepci vodní dopravy. Materiál, který předložilo ministerstvo dopravy, obsahuje návrh prodloužení vltavské a labské vodní cesty na 338 kilometrů. Větší nákladní lodě by mohly nově proplouvat Prahou až do radotínského přístavu, na Labi by pak končily v Pardubicích.
Sektor vodní dopravy potřebuje stabilizovat a zvýšit konkurenceschopnost vůči silniční a železniční dopravě. Počítá se také s rozvojem osobní lodní dopravy, která tvoří významnou součást turistického ruchu. Největší investici ve výši čtyři miliardy korun si vyžádá výstavba jezu v Děčíně. Na 3,5 miliardy korun by pak měly přijít úpravy Labe u Přelouče. Obdobná investice bude potřeba pro výstavbu zdvihadel pro rekreační lodě na vltavských přehradách.
Zhruba 1,6 miliardy korun zřejmě zamíří na úpravy Vltavy před Prahou a ve městě samotném, kde se musí přestavět mosty tak, aby pod nimi mohly proplouvat objemnější lodě. Přes půl miliardy korun si vyžádá stavba nové plavební komory na Smíchově a dalších 500 milionů modernizace Baťova kanálu mezi Otrokovicemi a Rohatcem.
Například plavidla s délkou až 137 metrů a ponorem 2,2 metru by měly po roce 2023 zajíždět po Labi až do Mělníka a na Vltavě až k Praze. Lodní doprava dnes představuje jen procento všech nákladních přeprav v České republice. Důvodem je pravidelné klesání hladin řek a s tím související problém s dobou přepravy a nemožností zaručit přesný termín dodání zboží. Rozvoj lodní dopravy počítá s využitím hlavně u typu materiálu nebo zboží, kde není rychlost nejdůležitějším faktorem. Optimálním řešením je podle koncepce svoz komunálního odpadu z velkých měst.
Zdroj: E15