Splavnění Baťova kanálu do Hodonína

blank
Práce na prodloužení splavnosti o sedm kilometrů do Hodonína probíhají na hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od září 2023. V lednu proběhla montáž stavidel na jezu Sudoměřice. Jez má dvě jezová pole a každé z nich je vybaveno dvěma stavidly. Uvedlo to Ředitelství vodních cest České republiky.

Stavidla na jezu budou udržovat hladinu pro bezpečnou plavbu na pěti kilometrech Baťova kanálu až po plavební komoru Petrov. Stavidla jsou 2,1 metru vysoká a 5,1 metru široká. Do Hodonína by první lodě z Baťova kanálu měly doplout se začátkem plavební sezony 2026.

Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu, Rohatec/Sudoměřice, která zde zároveň vzniká, prodlouží splavný Baťův kanál do Hodonína, kde v budoucnu vznikne přístav pro 80 rekreačních lodí. Na nové plavební komoře Rohatec/Sudoměřice byla před dvěma měsíci osazena první vrata „Vrata jsou nejdůležitější součástí plavební komory. Udržují potřebnou hladinu vody v komoře i v navazujícím plavebním kanále,“ řekl v prosinci Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem stavby.

Ačkoli povodně opozdily práce zhruba o měsíc, nezanechaly velká poškození na do té doby dokončených částech stavby. Uvedení plavební komory do provozu v roce 2026 by tak nemělo být ohroženo. Celá akce vyjde na 340 milionů.

blank blank

blank blank

Oprava plavební komory ve Veselí nad Moravou

Zároveň pokračuje modernizace plavební komory ve Veselí. Rekonstrukce je součástí komplexních oprav všech plavebních komor, které Povodí Moravy na Baťově kanálu plánuje. Komory byly postaveny ve 30. letech minulého století a v průběhu svého fungování procházely pouze dílčími opravami. Jedná se o jeden z nejvýznamnějších projektů, které se na vodní cestě v jeho moderní historii uskutečnily.

Práce v následujících týdnech budou zahrnovat převážně armování, bednění a betonování jednotlivých bloků. Oprava bude podle plánu dokončena do konce dubna tak, aby 1. května mohla bez omezení začít hlavní plavební sezóna.

Povodí Moravy jako správce Baťova kanálu v posledních letech výrazně investuje do bezpečnosti, komfortu a plynulosti plavby na Baťově kanálu. Loni například dokončilo modernizaci rejd jedenácti plavebních komor spojenou s výstavbou nových čekacích stání za 61 milionů korun, která výrazně přispěla k bezpečnosti provozu na vodní cestě.

 

 

Scroll to Top