„Vrata jsou nejdůležitější součástí plavební komory. Udržují potřebnou hladinu vody v komoře i v navazujícím plavebním kanále při proplavování,“ říká Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem stavby.
Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu, která zde vzniká, prodlouží splavný Baťův kanál do Hodonína, kde v budoucnu vznikne přístav pro 80 rekreačních lodí. Do Hodonína by první lodě z Baťova kanálu měly doplout se začátkem plavební sezony 2026.
ŘVC do horního ohlaví plavební komory na začátku prosince osadilo první vrata. Postupně bude komora vybavena ještě dvojicí vrat v dolním ohlaví a hradící konstrukcí bude osazen i modernizovaný jez.
„Vrata jsou nejdůležitější součástí plavební komory. Udržují potřebnou hladinu vody v komoře i v navazujícím plavebním kanále při proplavování. Podle úrovně hladiny se pak buď horní nebo dolní vrata otevírají, aby mohly proplout lodě. Uvnitř komory je pak samospádem naplněna nebo naopak vypuštěna voda a lodě tak překonají spád 2,70 m mezi jezem Sudoměřice až na hladinu řeky Moravy,“ vysvětluje Bukovský.
Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m. Kromě modernizace jezu a vybudování plavební komory stavba zahrnuje také rozšíření a prohloubení koryta Radějovky v délce 800 m až k ústí do řeky Moravy. Úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a práce probíhají na území obou států.
Ačkoli povodně opozdily práce zhruba o měsíc, tak nezanechaly velká poškození na do té doby dokončených částech stavby. Uvedení plavební komory do provozu v roce 2026 by tak nemělo být ohroženo. Celá akce vyjde na 340 milionů.
Foto: ŘVC