Práce na prodloužení splavnosti o sedm kilometrů do Hodonína probíhají na hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od září 2023, stavbu si o víkendu prohlédly stovky lidí.
„Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu, která zde právě vzniká, prodlouží splavný Baťův kanál do Hodonína, kde v budoucnu vznikne přístav pro 80 rekreačních lodí. Úspěšná obnova Baťova kanálu pro turistickou plavbu začala v devadesátých letech minulého století, ročně zde téměř 100 tisíc lidí tráví volný čas a jsem rád, že jeho rozvoj můžeme dále novou infrastrukturou podporovat,“ řekl na místě ministr dopravy Martin Kupka.
Do Hodonína by první lodě z Baťova kanálu měly doplout se začátkem plavební sezony 2026. „Jak se mohli sami návštěvníci dne otevřené stavby dnes přesvědčit, betonáže plavební komory a jezu jsou v závěrečné fázi a celý horní most je již hotov,“ říká Tomáš Hrabina, zástupce zhotovitele. „Nyní nás čeká betonáž mostovky spodního hospodářského mostu, osazování dalších technologií jezu a plavební komory a pokračujeme s úpravami koryta Radějovky tak, aby po něm mohly v budoucnu plout lodě stejně jako po jiných částech Baťova kanálu.“
Železobetonová konstrukce jezu a plavební komory je vybudována z 2 650 metrů krychlových betonu a 352 tun železa. Od letošního jara rovněž probíhá rozšiřování koryta Radějovky mezi hospodářskými mosty. Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 metrů a šířku 5,3 metru. Navazující současné koryto Radějovky bude v délce 800 metrů prohloubeno a rozšířeno na šest metrů tak, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Projekt vyjde na 340 milionů korun. Náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Ukončení stavby je plánováno na listopad 2025.