Prodloužení Baťova kanálu do Hodonína

blank

Ředitelství vodních cest (ŘVC) zahájilo druhý pokus o prodloužení Baťova kanálu jižním směrem, když vypsalo nový tendr na stavbu plavební komory Rohatec. Jak uvedl portál zdopravy.cz, Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. ŘVC tak pod ním vystaví zdymadlo a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k Moravě. Cesta se prodlouží o několik kilometrů až do Hodonína. Hodnota zakázky by se měla pohybovat kolem 284 milionů. 

Stát vypsal původní tendr již v roce 2020. Nejprve jej zdrželo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, následně požadavky Povodí Moravy. To chtělo do stavby zahrnout kompletní rekonstrukci jezu Sudoměřice, ŘVC proto raději tendr zrušilo a po zahrnutí požadavků povodí nyní vypsalo nový. Nová plavební komora se bude nacházet vedle jezu Sudoměřice, naproti slovenskému přístavu Skalica na české straně Radějovky. Půjde o první novou plavební komoru na Baťově kanálu (či řece Moravě) od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou šest metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.

Baťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Bohatá historie kanálu

První cestu na Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy činila 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami.

Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto prvků byla zničena za druhé světové války. Brzy po druhé světové válce byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky.

Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes kanál často navštěvovanou turistickou vodní cestou.

Foto: zdopravy.cz

 

 

Scroll to Top