Primátor města Tomáš Macura (ANO) vítá záměr ukončení příprav vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe, který je součástí koaličního programu SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se STAN. Vedení města proti projektu dlouhodobě vystupuje. Informovala o tom Česká televize.
Tomáš Macura zdůraznil, že zrušení projektu by mělo především pozitivní ekologické dopady. Podle města by stavba měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí Odry, která protéká Ostravou, a zároveň by negativně ovlivnila urbanismus města, v němž by kanál vytvořil další bariéru.
„Vedení města Ostravy se dlouhodobě angažuje proti přípravě kanálu Dunaj–Odra–Labe, a to včetně jeho Oderské větve v navrhovaném pojetí, proto by ukončení tohoto projektu jednoznačně ocenilo. Ostatně nepamatuji, že by některé zásadní usnesení zastupitelstva města bylo přijato tak jednomyslně, napříč politickými stranami, jako v tomto případě. Samozřejmě bychom přivítali i zrušení územní rezervy pro toto vodní dílo, která v tuto chvíli blokuje desítky hektarů území,“ řekl Macura.
Podle něj by zastavení přípravy znamenalo především odstranění hrozby nevratného poškození vzácného ekosystému Odry a jejích meandrů a možnosti ohrožení strategického rezervoáru pitné vody v Nové Vsi. „Sekundárně nám zrušení územní rezervy pro kanál dává možnost využití lokality pro jiné účely blízké přírodě, například pro volnočasové aktivity. Z národohospodářského hlediska bude efektem významná úspora veřejných prostředků, a to již ve fázi projekční přípravy projektu,“ uvedl také primátor.
Zastupitelé města se v již první polovině listopadu 2020 důrazně vymezili proti plánu na vybudování koridoru Dunaj – Odra – Labe a v dopise adresovaném premiérovi Andreji Babišovi stojí, že by měla stavba obrovské negativní důsledky na ekosystém a životní prostředí obecně v okolí Odry, která protéká územím Ostravy. Dopad budování kanálu na Odru by byl totiž podle nich zásadní nejen v místě stavby, ale v celém rozsahu široké nivy toku. Jak uvedl oficiální portál města, kanál by ohrozil biotopy, které jsou součástí území Chráněné krajinné oblasti Poodří, včetně přírodních rezervací Rezavka, Polanský les a Národní přírodní rezervace Polanská niva a území soustavy Natura 2000. V té je také zahrnuta Ptačí oblast Poodří, Ptačí oblast Heřmanský stav – Odra – Poolší a evropsky významná lokalita Poodří.
Projekt není prioritou ani pro vedení kraje. Hejtman Ivo Vondrák řekl, že výstavba kanálu nebyla pro kraj klíčová, a tak proti jejímu zrušení vystupovat nebude. „Moravskoslezský kraj plánované propojení Baltu do Bohumína a využívání mezinárodní lodní dopravy vítal jako projekt, který by mohl posílit ekonomiku kraje a nabídnout mu nové možnosti. Nutno ovšem zdůraznit, že mnohem zásadnější, než splavnění Odry je pro náš region a jeho rozvoj modernizace železniční dopravy a výstavba vysokorychlostních tratí,“ doplnil Vondrák.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!