Všech třináct plavebních komor prošlo čištěním, stejně jako jejich technologie údržbou a seřízením. Náklady na předsezónní práce se vyšplhaly na více než půl milionu. Další dva miliony korun stojí provoz plavebních komor během plavební sezóny.
Do roku 2029 by měly Baťův kanál oživit investice za 1,9 miliardy. Počítá se s výstavbou přístavu ve Starém Městě, který dostal pracovní název Slovácko. „V centrální části vodní cesty nám takový přístav chybí. Bude mít funkci ochrannou před velkou vodou i rekreační s kapacitou padesáti lodí. Služby na něm budou srovnatelné s přístavy, které fungují nebo vzniknou, tedy s Petrovem, Veselím nad Moravou, Pahrbkem a Kroměříží,“ řekl Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.
Samotný kanál by měl vzniknout v katastru Starého Města na pravém břehu řeky Moravy nedaleko železničního přejezdu. Stavba by vyšla zhruba na 135 milionů korun. Stavební práce by mohly začít mezi lety 2024 až 2026. Pro rozvoj kanálu je také důležitý připravovaný přístav v lokalitě Pahrbek v Napajedlích.
„Dokumentaci pro zajištění financování z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury jsme loni v listopadu odeslali na ministerstvo dopravy. Čekáme na její schválení,“ popsal mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. V tomto případě by se mělo začít stavět do března 2021.
Bohatá historie kanálu
První cestu na Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly totiž regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy byla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami.
Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto vymožeností byla zničena za druhé světové války. Brzy po druhé světové válce byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky.
Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes kanál uznávanou turistickou vodní cestou.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!