Certifikátem Kohoutkového inspektora se pyšní 120 podniků

Kohoutková inspektorka SmVaK Ostrava ukončila prázdninové putování po moravskoslezských podnicích, kdy zjišťovala, jak jsou restaurace a další typy podniků ochotné v podávání kohoutkové vody zákazníkům. Provozovatelé dostali kromě nálepky Podáváme vodu z kohoutku také sadu džbánů a sklenic, do kterých mohou kvalitní pitnou vodu servírovat. SmVaK Ostrava projekt odstartovaly v létě 2015 a každým následujícím rokem zkoumaly, jakým způsobem se v tomto ohledu situace vyvíjí.

Během letošních prázdnin inspektorka SmVaK prozkoumala přibližně 90 podniků. „Do projektu se v uplynulých letech zapojilo 70 vstřícných podniků v Moravskoslezském kraji, letos přibylo dalších 50, což je pozitivní zjištění. Oproti předchozím letům je patrné, že podávání kohoutkové vody se postupně stává běžnou praxí. Přibližujeme se vyspělým zemím. Zjednodušeně řečeno se setkáváme s menším množstvím negativních reakcí a menším počtem odmítnutí s odůvodněním, že si majitelé nebo provozovatelé nepřejí, aby obsluha podávala zákazníkům vodu z kohoutku,“ uvedl generální ředitel společnosti Anatol Pšenička.

Pozitivně bylo podle Pšeničky vnímáno to, že inspektorky pouze nemonitorují stávající stav, ale s obsluhou o situaci diskutují a jako vstřícný krok nechávají v podnicích vybavení, do nějž je možné vodu servírovat. Podle mluvčího vodohospodářů Marka Síbrta spočívá princip akce v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků.

„Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s její přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce personálu. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma. Pro porovnání: za litr vody z kohoutku v regionu, kde působí SmVaK Ostrava, zaplatí zákazníci zhruba osm haléřů, třetinková lahev neperlivé vody se prodává v podnicích za zhruba třicet korun,“ vysvětlil Síbrt.

Pšenička také zdůraznil lichý argument, že podávání kohoutkové vody připravuje podniky o tržby. „Když jdu na kávu a dort do cukrárny, nedám si místo toho přece vodu, stejně jako neplatí to, že když jdu s kamarády na pivo nebo víno, objednám si místo toho džbánek vody s mátou. Jde spíše o vstřícný krok směrem k zákazníkům a rozšíření služeb, než jejich eliminaci,“ popsal příklad v praxi Pšenička. V roce 2018 navštívila inspektorka především Frýdecko-Místecko, Havířovsko, Hlučínsko, obce v Poodří, Bohumínsko a Karvinsko. Na projekt plánují vodárny navázat i v příštím roce.

Scroll to Top