
Dublin jako metropole Irska je městem Guinnessu, slavné čtvrti Temple Bar, skvělé whisky, příjemných parků, řady kulturních a historických památek a milých lidí, ale také významným přístavem, kde se do Irského moře vlévá řeky Liffey a Tolka a městem vodních kanálů.
Klíčové pro průmyslový život města byly v minulosti kanály Grand Canal a The Royal Canal. Ty už svou původní roli v podobě přepravy zboží, surovin a lidí mezi Dublinem na východě a částmi země na západě a ve vnitrozemí neplní, přesto jsou nadále důležité pro život města. Aktuálně plní především roli společenskou, rekreační a turistickou. Jejich okolí prošlo v uplynulých desetiletích řadou úprav, byly odstraněny nevyužívané a nefunkční objekty bývalých doků a prostranství přeměněna tak, aby mohla využít svůj potenciál pro současnost. Vznikla zde mimo jiné řada bytových a apartmánových komplexů.
Grand Canal začíná v místě Grand Canal Dock kousek od soutoku řek Liffey a Dodder nedaleko dublinského přístavu. Doky prošly v minulých desetiletí výraznou proměnou, staré stavby byly odstraněny a nahrazeny novými. Prostranství okolo je důležitým centrem společenského a kulturního života. Ostatně na zdejším náměstí stojí moderní komplex Bord Gáis Energy Theatre, který je největší divadelní budovou v zemi. V okolí je také několik významných hotelů.
Po proudu kanálu vede turistická a cyklistická stezka a okolí vodního díla je skvělým místem pro příjemné procházky. Opustit vodní cestu a vrátit se zpět do centra Dublinu můžeme fakticky kdykoliv. Je možné zde sledovat také jednotlivé prvky umožňující fungování vodního díla, kdy díky systému čtyřiceti tří zdymadel dokáže voda překonávat výškové rozdíly, protože kanál se vlévá do největší irské řeky Shannon v nadmořské výšce čtyřicet metrů nad mořem. Místo Shannon Harbour se nachází v hrabství Offaly. Během své 132 kilometrů dlouhé trasy dosahuje maximální nadmořská výška 79 metrů nad mořem. Z tohoto nejvyššího místa v hrabství Kildare pak voda logicky klesá oběma směry.
Kanál byl budován v letech 1756-1804. v 19. století zde fungovala rozsáhlá síť nákladních i osobních lodí. Ročně přepravil více než sto tisíc pasažérů. Poslední nákladní loď se sudy Guinnessu projela kanálem v roce 1960.
Foto: Marek Síbrt









