Unikátní vozík pro lodní výtah na Orlíku

blank

Vozík bude převážet lodě, přičemž designem sám připomíná loď. Sestavili ho technici chrudimské společnosti EL-VY.  Výroba včetně ladění ocelové konstrukce podle projektu Metrostavu a podmínek investora, Povodí Vltavy, trvala rok a zahrnovala několik dílčích složení a opětovných rozebrání. Vozík umožní přepravu až 97 % sportovních a turistických lodí v Česku.

Na jeho konstrukci s šířkou 3,1 metru, délkou 8,5 metru a výškou 4,6 metru si museli technici pronajmout část opuštěné továrny po bývalé Transportě Chrudim. V ní jsou stále k dispozici mostové jeřáby, a hlavně dostatek prostoru. „Protože zakázka běží v režimu Design & Build (vyprojektuj a postav), figurujeme v ní nejen jako zhotovitel, ale také jako projektant. A z pohledu návrhu dokumentace byl největší výzvou právě plošinový vozík, který jsme dle zadání investora měli vymyslet tak, abychom maximalizovali kapacitu výtahu a variabilitu přepravovaných lodí. Zatímco původní vozík dokázal obsloužit 70 % lodí, nový zvládne 97 % lodí s maximální délkou 10 metrů. Dlouho jsme nezažili tak dobrodružný příběh. Napřed bylo potřeba zjistit, jaké lodě se na českých řekách vůbec pohybují a jaké mají parametry. Následovalo dlouhé hledání optimálního konstrukčního řešení,“ řekl vedoucí projektu Tomáš Beržinský z Metrostavu.

Téměř půl roku EL-VY řešila fixaci lodi. „Starý vozík vyžadoval složité vyvazování, což bylo zdlouhavé a vedlo to k tvorbě nepříjemných front. Nakonec jsme vymysleli řešení na bázi takzvaného paralelogramu, které zkracuje uchycení lodi do dvou minut. Dalším tvrdým oříškem bylo napájení vozíku elektřinou. Přemýšleli jsme o nejrůznějších bateriích či solárních zdrojích, až jsme skončili u převodu pohybové energie na elektrickou pomocí koleček vozíku,“ prozrazuje Jan Holec, jednatel společnosti EL-VY.

Lodní výtah na Orlíku vyniká výškou přes 70 metrů a délkou 277 metrů. Přeprava plavidel probíhá nasucho po kolejové dráze. Modernizace lodního výtahu na Orlíku je koordinovaná se stavbou nového doplňkového bezpečnostního přelivu, který by měl ochránit hráz před desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5300 kubíků za vteřinu. Nový přeliv má vzniknout v pravém zavázání hráze, bude se skládat ze tří přelivných polí. Pod hrází  vyústí do velkého betonového koryta.

Scroll to Top