Metrostav dostrojuje zvedací most komory Hořín

blank

Metrostav aktuálně připojuje římsové a chodníkové kameny včetně kamenného zábradlí na zvedacím mostu komory Hořín. Dále pracuje na zvýšení podjezdné výšky památkově chráněného mostu přes dolní ohlaví zdymadla o téměř pět metrů. Testovat sjíždění a zdvihání mostu bude na jaře 2021. Informovala o tom agentura ČIANEWS.

Cílem stavby, kterou Metrostav buduje pro Ředitelství vodní cest ČR, je přizpůsobit vodní trať na parametry třídy Va. Projekt je také součástí modernizace 10 kilometrů dlouhého plavebního kanálu Vraňany-Hořín, která bude stát zhruba 2 miliardy. Investici spolufinancuje Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie.

„Demontovat, očíslovat a vrátit na původní místo. Zní to jednoduše, ale když jde o kameny, které přes 100 let odolávaly tlakům mostu, je prakticky nemožné je zachovat všechny. O to víc mě těší, že jsme u žulových kamenů dosáhli 95% úspěšnosti a u řádkového zdiva jen o něco málo nižší. Už teď mohu slíbit všem místním patriotům, že iluze souvislého mostu bude téměř dokonalá a že v jeho základní poloze bude pohled na fasádu hořínského zdymadla téměř stejný jako před zahájením úprav,“ řekl Jan Prokeš, vedoucí projektu z Metrostavu.

Podstatou stavby v Hoříně je zvýšit průjezdnost plavebního kanálu pro vyšší osobní a kabinové lodě a nákladní lodě pro přepravu nadměrných nákladů. „Zakázka je naprosto ojedinělá, protože historické plavební komory se většinou nerozšiřují, ale pouze rekonstruují. Především přestavbu mostu na hydraulicky zdvižnou konstrukci pak považuji za naprostý unikát. Nejdůležitější a vizuálně nejatraktivnější část projektu nás čeká na jaře příštího roku, kdy budeme testovat sjíždění a zdvihání mostu,“ doplnil Josef Špaček, stavbyvedoucí z Metrostavu.

Scroll to Top