Olomoucký kraj odmítl kanál Dunaj–Odra –Labe

blank

Olomoucký kraj se postavil proti plánované stavbě kanálu Dunaj–Odra –Labe. Na stanovisku se dohodli krajští radní. Panuje podle nich obava, že by nová plavební cesta mohla region výrazně poškodit.

„Taková stavba by napáchala významné škody v krajině a na životním prostředí. Dalším důležitým argumentem proti její realizaci je také to, že v podstatě nemá funkční a ekonomické opodstatnění,“ vysvětlil postoj Olomouckého kraje hejtman Josef Suchánek. Proti stavbě se už vymezila řada obcí a kraj s nimi požaduje, aby se přípravy na realizaci projektu zastavily. V opačném případě podle něj dojde k zablokování rozvoje řady osídlených lokalit. „Plán stavby říčního kanálu dokonce počítá s tím, že by plavební cesta vedla napříč některými obcemi. To je samozřejmě zcela nepřijatelné. Mimo jiné by stavba zabrala tisíce hektarů půdy a měla by negativní dopad na koloběh podzemních vod,“ upozornil na další rizika Jan Šafařík, náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro oblast regionálního rozvoje.

S projektem nesouhlasí ani zastupitelé Ostravy. Studie proveditelnosti podle nich neřeší dostatečně dopady na zákonem chráněné zájmy na úseku vodního hospodářství a ochrany přírody a krajiny. V dopise adresovaném premiérovi Andreji Babišovi stojí, že by měla stavba obrovské negativní důsledky na ekosystém a životní prostředí obecně v okolí řeky Odry, která protéká územím Ostravy. Navíc by podle zastupitelů negativně ovlivnila urbanismus Ostravy i její rozvojový potenciál, proto žádají ukončení příprav výstavby tohoto vodního díla.

„Ostravští zastupitelé dnes jednomyslně schválili materiál, kterým vyjadřujeme naše nesouhlasné stanovisko s plánem na zahájení příprav vybudování Oderské větve vodního koridoru. Zároveň žádáme vládu o změnu usnesení ke stavbě kanálu. Požadujeme, aby byla ještě před procesem EIA zpracována komplexní podrobná analýza dopadů stavby na životní prostředí, včetně vyhodnocení souladu stavby se zákony naší republiky v oblasti životního prostředí, a dále podrobná analýza vlivu zamýšlené stavby na dopravní infrastrukturu města, její zatížení, propustnost a stavebně technickou připravenost. Považujeme za nepřijatelné, že s námi materiál nikdo předem neprojednal, přestože stavba by způsobila nevratné škody na krajině a životním prostředí celého Ostravska,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura.

Scroll to Top