Webkonference SOVAK: Heřman: Jak ovlivnil COVID-19 fungování ČEVAK

blank

Během prvního dne online konference Provoz vodovodů a kanalizací vystoupil také generální ředitel společností ČEVAK, která provozuje infrastrukturu na jihozápadě naší země, Jiří Heřman, a hovořil o tom, jaké zkušenosti si vodárenská společnost odnesla z první vlny koronavirové situace na začátku letošního roku a jaké výzvy před ní stojí během současné druhé vlny a také dále do budoucna.

Heřman popsal přijatá opatření v provozní části společnosti spočívající v co největší eliminaci setkávání se osob na pracovišti i mimo něj a jejich rozdělení do přísně ohraničených skupin, omezení zbytných činností, nutnosti zajištění ochranných pracovních prostředků a zajištění informovanosti o způsobech ochrany proti šíření viru. Zároveň upozornil na to, že opatření v provozní části se lišila od těch ostatních, kde bylo jednodušší nařídit zaměstnancům práci v režimu home office, což s sebou neslo zvýšené nároky na technické vybavení. Hovořil zároveň o opatřeních, která byla přijata v ekonomické části fungování ČEVAK.

Základními poznatky z první vlny byly klíčová role IT a nových technologií, nezbytnost včasné a vstřícné komunikace nejen externě, ale především dovnitř společnosti, také nasazení a aktivní účast zaměstnanců, bez nichž by přechod na nouzový stav nebyl možný.
Heřman na konkrétních příkladech popsal, jakým způsobem se první vlna nouzového stavu na jaře projevila u spotřeby vody a fakturace. Například turisticky atraktivní místa jižních Čech zaznamenala propad spotřeby, kdy čeští turisté v tomto ohledu nedokázali kompenzovat návštěvníky z ciziny. Oproti tomu pokles spotřeby v některých centrech způsobený uzavřením škol, kolejí nebo podniků se projevil v nárůstu spotřeby v okrajových částech a na venkově, kam se lidé z města uchýlili. Tyto faktory s sebou pochopitelně nesou řadu neznámých spočívajících například ve vhodném nastavení kalkulací pro další období, kdy ČEVAK má těchto smluv v oblasti své působnosti několik stovek – od malých lokalit až po regionální centra.  A koronavirové období na poptávku po vodě v nich dopadlo někdy zcela opačným způsobem.

Nejasná zůstává také situace velkých odběratelů z hospodářské sféry z hlediska toho, jak se se současnou krizí vypořádají a zda ji ekonomicky jejich provozy ustojí. Otázkou zůstává, kdy se na původní úroveň spotřeby vrátí lokality dominantně závislé na cestovních ruchu, jako je například Český Krumlov.
Pro vodárenské společnosti byla a je koronavirová krize také motivací pro další implementaci nových IT a smart řešení do každodenní činnosti, stejně jako nová komunikace s odběrateli dominantně fungující bez nutnosti fyzického kontaktu.

Scroll to Top