CzechTrade zve na veletrh SAJAM VODA 2020

blank

Mezinárodní veletrh SAJAM VODA v Bělehradu je významnou akcí v Srbsku i v regionu bývalé Jugoslávie. Jedná se o akci týkající se problematiky úpravy vody, ochrany životního prostředí a obnovitelných zdrojů energie.

Například v Srbsku, které se dodnes vypořádává s krvavým rozpadem Jugoslávie v 90. letech, měla občanská válka drastický dopad na hospodářství. V součtu s dlouhodobou politickou nestabilitou, častými změnami ekonomických priorit a odkládáním investic do takzvaných zelených technologií, je výsledkem tristní stav odpadového hospodářství, čistíren odpadních vod, emisí v průmyslu a energetiky.

Odborné odhady hovoří o tom, že si celková ekologizace Srbska vyžádá nejméně 14 miliard eur. Největší investice budou potřeba ve vodohospodářské infrastruktuře, kde bude v následných 20 letech nutné vynaložit zhruba 9 miliard eur, z čehož by měly 4 miliardy připadnout na čistírny odpadních vod. Přibližně 53 % nákladů by měly pokrýt dotace z evropských fondů a zbývajících 47 % by mělo Srbsko zaplatit ze svých zdrojů.

Dnes je v Srbsku čištěno 5-10 % odpadních vod a na kanalizační síť je připojena pouhá třetina obyvatelstva. V zemi funguje asi 40 čistíren odpadních vod a odpovídající čistírnu nemá ani Bělehrad, který vypouští odpadní vody do Dunaje a Sávy. V Srbsku plánují postavit 320 čistíren odpadních vod různých velikostí. Právě tady vidí české firmy mimořádnou příležitost, kdy by mohly využít svých zkušeností. Stejně tak by se mohla pozornost českých společností zaměřit na zastaralý a neefektivní srbský systém zásobování vodou. Podobná situace panuje na Balkáně i v oblasti elektrické energie a tepla.

Také Chorvatsko se stalo v posledních letech velmi aktivní v oblasti vodního a odpadového hospodářství. Nicméně i přes určitý pokrok, kterého země dosáhla, existuje stále celá řada problémů a obtíží, které brzdí rozvoj sektoru. Českým firmám se zde nabízí velmi slibné příležitosti zapojit se do veřejných tendrů na modernizaci čistíren, kanalizačních sítí nebo vodovodních řadů.

CzechTrade podporuje firmy při jejich pronikání na zahraniční trhy, a proto kromě realizace společné expozice, nabízí doprovodné služby, jakými jsou například oslovení potenciálních partnerů a zjištění jejich zájem o spolupráci, osobní asistence během veletrhu, aktivní účast při jednáních s obchodními partnery a další. To vše za účelem nalezení nových obchodních kontaktů a zvýšení šancí klienta na úspěšný export.

Přihlášky na akci zde.

Scroll to Top