Kvůli poklesu hladiny ve vodní nádrži Orlík, ke kterému došlo v průběhu nezbytné opravy lodního zdvihadla, ale také následkem nízkého přítoku do nádrže, se na povrch nyní dostalo to, co bylo léta lidskému oku skryto. Kromě fotograficky atraktivních zbytků staveb ze zatopených vesnic se odkrylo velké množství různorodého odpadu. Informoval o tom portál pribram.cz.
„Řada břehů ve zdrži Orlíku neskýtá teď nijak pěkný pohled, když hladina tak poklesla, a je vidět množství odpadků. Hází je sem lidé, kterým je stav řeky lhostejný. Takový vztah k Vltavě a vůbec k vodním tokům zaměstnanci Povodí Vltavy rozhodně nemáme. Jen není v našich silách udržet čisté všechny břehy, které máme ve správě, a kterých je bezmála 22 000 kilometrů v pěti krajích republiky. Nehraje zde roli vzdálenost od Prahy, ale naše personální možnosti, které jsou omezené,“ vysvětlil naposled tým Povodí Vltavy.
Práce odhalily potopené auto i hausbót, základy domů i starý jez. Díky modernizaci lodního výtahu bude možné převážet lodě i při hladině o tři metry nižší než doposud, popsal v listopadu pro Český rozhlas České Budějovice vedoucí střediska Povodí Vltavy Libor Peška.
Nosnost výtahu se zvýší z 3,5 na 6,5 tuny. „Hladinu jsme snížili z toho důvodu, aby mohly bezpečně proběhnout stavební práce. K dalším poklesům došlo z důvodu nízkých přítoků do nádrže. Pod Podolským mostem je možné vidět zbytky staré hospody a základy dalších starých domů. Přibližně 10 kilometrů proti proudu od Podolského mostu je nad současnou hladinou starý jez. Zajímavostí bylo, že jsme nedaleko hráze v jedné zátoce objevili potopený hausbót a osobní automobil. Zavolali jsme policii a hasiče, aby prověřili, zda ve vozidle někdo nezůstal. To se nepotvrdilo. Nikdo v něm nebyl a nedocházelo k úniku žádných látek, tak jsme automobil vyzdvihli,“ sdělil Peška. Termín pro dokončení modernizace je duben 2022 s tím, že po celou dobu budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu.
Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!