Poslanec Marian Jurečka na jednání v Poslanecké sněmovně ČR navrhoval, aby se projednala studii proveditelnosti ke kanálu Dunaj-Odra-Labe. Například starostové téměř šesti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska nyní žádají ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravy vodního koridoru. Na jeho komentář se zaměřilo vodarenstvi.cz.
„Myslím, že by další strategická rozhodnutí měla být projednána nejen vládou, ale také poslaneckou sněmovnou a jejími výbory. Dle studie se jedná o investici za 580 miliard korun a zásadně zasáhne území Olomouckého, Pardubického, Zlínského, Moravskoslezského a Jihomoravského kraje. Chtěl jsem po poslanecké sněmovně, aby zástupce vlády tuto studii představil a aby byla projednána v Hospodářském a Zemědělském výboru, stejně jako ve Výboru pro životní prostředí. Osobně s touto investicí nesouhlasím,“ řekl Jurečka.
Podle něj vodní doprava ve střední Evropě včetně Německa klesá a nenaplnila zdaleka původní očekávání. I u kanálu Rýn-Dunaj je dnes doprava na 42 % původně plánovaného provozu. „Investice do tohoto kanálu nemá návratnost, je problematická z hlediska životního prostředí a nedostatku vody. Místo toho by měl stát vrhnout veškerou energii na výstavbu vysokorychlostní železnice. To je investice, která nám pomůže v dalším rozvoji a napojení na evropskou vysokorychlostní soustavu. Bohužel tento můj návrh kluby ANO a ČSSD zavetovaly, a tak nemohlo být ani hlasováno o zařazení tohoto bodu na program schůze sněmovny,“ uvedl dále Jurečka.
Přerovská senátorka Jitka Seitlová také uspořádala v červnu veřejné slyšení na půdě Senátu ČR, na kterém zazněly argumenty pro i proti záměru. „Máme velké obavy z toho, že by tato stavba přinesla výrazné zhoršení bilance vody v krajině. U Trnávky má být velký most, u Jezernice zase kilometr dlouhý tunel, což by ovlivnilo podzemní vody. Kanál by výrazně přetvořil krajinu a prostředí Moravské brány,“ řekl například starosta Lipníku Miloslav Přikryl.
Podle projektu se má z Přerova stát největší vnitrozemský přístav Evropy, kde by kromě napojení na silniční, vodní a železniční dopravu mělo vzniknout propojení na letiště. Ředitel společnost Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík ale uvedl, že by díky koridoru získal Přerov na přitažlivosti. „V Přerově má vzniknout největší nákladní přístav a logistické centrum s napojením na všechny druhy dopravy – silniční, železniční, leteckou a vodní. Kromě nákladní plavby je velký potenciál i pro tu rekreační, protože by koridor propojil stávající Baťův kanál s Přerovem,“ shrnul výhody Kolařík.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!