
Pardubický kraj pokračuje v péči o historické památky, tentokrát se zaměřením na bývalou železniční vodárnu v Rosicích nad Labem. Schválený investiční záměr na opravu střechy technické památky z 19. století podtrhuje snahu o zachování kulturního dědictví. Rekonstrukce, která má být dokončena příští rok, zajistí stabilitu objektu a umožní jeho další využití jako železničního muzea.
„Obnova střechy bývalé vodárny v Rosicích nad Labem, kterou jsme získali do majetku kraje na konci loňského roku, je příkladem, kdy kraj nejen spravuje svůj majetek, ale zároveň zachraňuje hodnotné historické objekty. Jde o spojení praktické potřeby s péčí o naše technické dědictví. Investice do opravy je rozpočtována na 1,4 milionu korun včetně daně. Pokud vše půjde podle našich představ, tak by měly být všechny stavební práce provedeny v průběhu příštího roku,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Stav budovy, která byla postavena v letech 1871–1873 při vzniku trati z Pardubic – Rosic do Havlíčkova Brodu, je kritický. „Jedná se o havarijní stav, který nesnese další odklady. Během opravy bude odstraněna poškozená desková krytina, provede se vyspravení prkenného záklopu a veškeré dřevěné části krovu budou odborně ošetřeny proti houbám a škůdcům. Vzhledem k památkové ochraně objektu bude vše probíhat pod dohledem pracovníků Národního památkového ústavu,“ upřesnil první náměstek hejtmana Dušan Salfický.
Objekt sloužil svému účelu již od 70. let 19. století, přičemž voda byla do nádrží přiváděna zděným přivaděčem přímo z Labe. Dnes v budově sídlí malé železniční muzeum, které uchovává řadu historických exponátů včetně unikátního motorového vozu z roku 1928.


