
Stavební práce na prodloužení splavnosti Baťova kanálu o sedm kilometrů do Hodonína probíhají na státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od září roku 2023.
„Návštěvníci si mohli naposledy prohlédnout vypuštěnou a zcela suchou plavební komoru v podobě, v jaké ji už neuvidí. Na komoře nyní probíhá dokončován montáží a konfigurace technologií a ovládacích prvků. Po dokončení funkčních zkoušek bude možné komoru poprvé zaplavit,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel investora Ředitelství vodních cest ČR.
V současnosti se pracuje na zaústění koryta do řeky Moravy, které bylo na podzim loňského roku poškozeno povodní. Po dokončení těchto prací a vyřízení všech formalit bude koncem září možné proplavit první loď. „Do pravidelného provozu bude komora spuštěna od počátku plavební sezony 2026. Ještě letos bychom chtěli zahájit stavbu rozšíření kapacity stávajícího přístaviště v Hodoníně,“ řekl Fojtů.
Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu má užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m, tedy obdobně jako ostatní komory Baťova kanálu, přiblížilo dále ŘVC ČR. Překonává spád 2,70 m až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky bylo v délce 800 m prohloubeno a rozšířeno na 6 m, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a stavba probíhá na území obou států.
Celkové stavební náklady dosáhnou výše 339,8 mil. Kč bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 mil Kč bez DPH a oprava jezu Sudoměřice 77,8 mil. Kč bez DPH. Stavební náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Stavba má skončit v listopadu.
Foto, zdroj: ŘVC