
Dlouhodobě připravovaný projekt Plavebního stupně Děčín postoupil do další fáze, kterou je proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Diskutovaná stavba, která má řadu odpůrců, má zajistit lepší splavnost dolního toku Labe v České republice. V Děčíne to řekl ministr dopravy Martin Kupka.
O záměru stavby se v Děčíně hovoří desítky let. V posledních třiceti letech prošel řadou změn směrem k větší ekologizaci. „Projekt plavebního stupně přispěje ke zlepšení plavebních podmínek na řece Labi a rozvoji zejména nákladní vodní dopravy na česko-německém pomezí,“ řekl na severu Čech Kupka.
Podle ředitele Ředitelství vodních cest ČR Lubomíra Fojtů je vnitrozemská plavba šetrná forma dopravy. Děčínská stavba má odlehčit i železnici. „Neoddiskutovatelným benefitem je i vznik vodní elektrárny, která podpoří rozvoj moderní energetické sítě v regionu,“ doplnil Fojtů. Projekt počítá se stavbou rybích přechodů a biokoridorů, které umožní migraci živočichů.
Ukončení procesu EIA včetně mezinárodního posouzení je naplánováno na rok 2027, samotná realizace má začít o o pět let později. Projekt nicméně dlouhodobě čelí odporu enviromentalistů, kteří například nesouhlasí s další regulací toku řeky.