Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z různých dopravních oborů. Podle jednatele a spolumajitele nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáše Hradského válka na Ukrajině zdůraznila potřebu rychle dobudovat labskou vodní cestu. Redakce vodarenstvi.cz publikuje text v nezměněné podobě.
Již více než 32 let diskutujeme, zda Česká republika potřebuje vodní cesty pro nákladní dopravu a zda potřebuje kvalitní lodní spojení se západní Evropou a jejími námořními přístavy. Pochybuje o tom po zahájení války na Ukrajině ještě dneska někdo?
Evropu čeká v důsledku války logistická revoluce. Evropa se bude chtít zbavit závislosti na Rusku, bude hledat alternativní zdroje a cesty. Velká část zboží a surovin, které dosud do střední Evropy proudilo z východu, se bude muset vozit jinudy, především přes západní Evropu.
Víme přitom dobře, že již nyní je železniční síť na hranici propustnosti a dálnice jsou přeplněné. Zde ty nové miliony tun nákladu (zatím nepočítám ropu a zkapalněný plyn, což mohou být další desítky milionů tun navíc) není možné přepravit. Jediný mód, který je nedoceněný a má stále ohromnou kapacitu, je vodní cesta – Labe.
Řeka Mosela, která je splavněna a má srovnatelné roční průtoky, „přepraví“ ročně více než 10 milionů tun zboží, na Labi jsou to aktuálně jen desítky tisíc tun. Důvodem je jeho nesplavnost. Přístavy a návaznou infrastrukturu máme a je stále funkční, i když nákladní vodní doprava, loděnice a přístavy jsou decimovány každoročním přerušováním plavby na mnoho měsíců. Stačí tedy jen dostavět infrastrukturu a Česká republika může získat významnou dopravní tepnu, která zabezpečí dovoz strategických surovin a vývoz výrobků.
Nestačí ovšem stavět s mnoha „eko-kompromisy“ aktuálně plánovanou variantu základního splavnění, je třeba stavět na plnou splavnost dle třídy vodní cesty, do které je Labe v rámci EU zařazeno. A je třeba začít stavět okamžitě. Vodní cesta jako jediná dokáže zároveň produkovat elektrickou energii a vodní díla na Labi pod Střekovem ji vyrobí dostatek minimálně pro Ústí nad Labem a Děčín. Ohromnou výhodou lodní dopravy je také fakt, že dokáže přepravit stejné množství zboží s 20× nižším počtem personálu, než je potřeba na silnici. Na českém trhu, kde se pracovní síly nedostává, jde o zásadní skutečnost.
Vláda České republiky musí rychle a rázně jednat a začít okamžitě stavět infrastrukturní stavby v rámci „nouzového režimu“, abychom závislost na Rusku odbourali co nejdříve, a k tomu potřebujeme kvalitní infrastrukturu (samozřejmě i vysokorychlostní železniční koridory a dálniční síť). Každý, kdo je proti, by si měl uvědomit, že blokací dostavby zbývajících částí infrastruktury de facto brání České republice vymanit se z ruského vlivu.
Jedině nezávislá a bohatá Česká republika bude silným hráčem a bude si moci dovolit chránit svá přírodní bohatství.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!