Vozík bude převážet lodě, přičemž designem sám připomíná loď. Sestavili ho technici chrudimské společnosti EL-VY. Výroba včetně ladění ocelové konstrukce podle projektu Metrostavu a podmínek investora, Povodí Vltavy, trvala rok a zahrnovala několik dílčích složení a opětovných rozebrání. Vozík umožní přepravu až 97 % sportovních a turistických lodí v Česku.
Na jeho konstrukci s šířkou 3,1 metru, délkou 8,5 metru a výškou 4,6 metru si museli technici pronajmout část opuštěné továrny po bývalé Transportě Chrudim. V ní jsou stále k dispozici mostové jeřáby, a hlavně dostatek prostoru. „Protože zakázka běží v režimu Design & Build (vyprojektuj a postav), figurujeme v ní nejen jako zhotovitel, ale také jako projektant. A z pohledu návrhu dokumentace byl největší výzvou právě plošinový vozík, který jsme dle zadání investora měli vymyslet tak, abychom maximalizovali kapacitu výtahu a variabilitu přepravovaných lodí. Zatímco původní vozík dokázal obsloužit 70 % lodí, nový zvládne 97 % lodí s maximální délkou 10 metrů. Dlouho jsme nezažili tak dobrodružný příběh. Napřed bylo potřeba zjistit, jaké lodě se na českých řekách vůbec pohybují a jaké mají parametry. Následovalo dlouhé hledání optimálního konstrukčního řešení,“ řekl vedoucí projektu Tomáš Beržinský z Metrostavu.
Téměř půl roku EL-VY řešila fixaci lodi. „Starý vozík vyžadoval složité vyvazování, což bylo zdlouhavé a vedlo to k tvorbě nepříjemných front. Nakonec jsme vymysleli řešení na bázi takzvaného paralelogramu, které zkracuje uchycení lodi do dvou minut. Dalším tvrdým oříškem bylo napájení vozíku elektřinou. Přemýšleli jsme o nejrůznějších bateriích či solárních zdrojích, až jsme skončili u převodu pohybové energie na elektrickou pomocí koleček vozíku,“ prozrazuje Jan Holec, jednatel společnosti EL-VY.
Lodní výtah na Orlíku vyniká výškou přes 70 metrů a délkou 277 metrů. Přeprava plavidel probíhá nasucho po kolejové dráze. Modernizace lodního výtahu na Orlíku je koordinovaná se stavbou nového doplňkového bezpečnostního přelivu, který by měl ochránit hráz před desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5300 kubíků za vteřinu. Nový přeliv má vzniknout v pravém zavázání hráze, bude se skládat ze tří přelivných polí. Pod hrází vyústí do velkého betonového koryta.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!