Bohumín odmítá kanál Dunaj-Odra-Labe

blank

V září jednaly v Bohumíně delegace českého ministerstva dopravy a polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby, včetně vodohospodářů obou zemí a zástupců samospráv z Bohumína, Krzyzanowic, Raciborze nebo Kędzierzynu-Koźle. Nejdiskutovanějším tématem byla trasa vodní cesty kolem hraničních Meandrů Odry. Přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na úseku mezi Ostravou a polskými hranicemi, který by měl stát 15 miliard korun, odsouhlasila 5. října vláda.

Jak informoval Deník, na katastru městských částí Šunychl a Starý Bohumín platí územní rezerva, obdoba stavební uzávěry, a ta dlouhodobě blokuje rozvoj zdejší lokality. Město proti této variantě už mnohokrát otevřeně vystoupilo s tím, že požaduje, aby vodní kanál vedl přes Polsko.

„Pro Bohumín je jednoznačné, aby stavba kanálu nenarušila území chráněných meandrů. Zatímco kdysi vedla navrhovaná trasa průpichem skrz chráněné meandry řeky Odry, teď navrhovaný kanál počítá se dvěma možnostmi. Tou první je trasa kanálu na českém území po pravém břehu řeky Odry přes území Bohumína. Ta vede přes zastavěné zemí, například kolem čistírny odpadních vod, která by se realizací této varianty ocitla na ostrově, je delší, ekonomicky náročnější a z ekologického hlediska nerealizovatelná,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.

Deník dále sdělil, že město prosazuje druhou, levobřežní variantu trasy kanálu vedoucí přes Polsko, mimo zastavěné území v polích. Ta je podle města výrazně kratší, technicky méně náročná, ekonomicky efektivnější, a především neohrozí chráněné meandry. Preferují ji i sousední polské Krzyżanowice a také česko-polská pracovní skupina.

„Město Bohumín se nechce vyjadřovat k projektu Dunaj-Odra-Labe jako celku. V tom se shodneme, ten považujeme za nerealizovatelný a ekologicky neprůchodný. K celému záměru výstavby kanálu proto máme neutrální stanovisko. Nejsme odborníci, kteří jsou kompetentní vyjadřovat se k jeho vlivu na životní prostředí či k jeho přínosu pro ČR. To musí posoudit odborné studie. Kanál Bohumínu nic nepřinese, a tak nás je největší prioritou, aby co nejdříve zmizel z našeho územního plánu a město se mohlo rozvíjet. Proto požadujeme a prosazujeme, aby se chráněné meandry řeky Odry, o které nám jde nejvíce, obešly kratší trasou přes polské území, a ne přes zastavěný Bohumín,“ dodal Vícha.

Scroll to Top