Ochrana vody do ústavního pořádku?

blank

Jan Kudrna z Právnické fakulty Univerzity Karlovy vystoupil na webkonferenci Provoz vodovodů a kanalizací s přednáškou týkající se ústavněprávní ochrany vody. Jako jeden z autorů analýzy, která měla reflektovat vhodnost implementace této oblasti do českého ústavního pořádku, mimo jiné zmínil skutečnost, že právní ochrana vody a vodních zdrojů na ústavní úrovni není v nám blízkých zemích výjimkou. Mají ji ve svém právním pořádku zakotvenu na úrovni spolkových zemí v Německu nebo Rakousku, nebo ve Slovinsku, Francii nebo Slovensku.

Voda je v ústavním pořádku obvykle chráněna spolu s dalšími složkami životního prostředí, s nimiž souvisí, ale v některých případech také samostatně.

Podle Kudrny by se Česká republika přidáním ochrany vody a vodních zdrojů do ústavního pořádku nijak nevymykala kulturně a geograficky blízkým zemím. Tato potřeba je v současnosti navíc dána kvalitativními změnami, jimiž civilizace prochází s ohledem na globální ekonomické ekologické nebo demografické změny. Tato úprava ale musí zabránit pronikání politického populismu do nejvyšší legislativní normy, jak se o to v minulosti některé poslanecké návrhy snažily.

Zvažována by měla být pouze forma ústavního zákona, nikoliv zásah do samotné Ústavy ČR nebo Listiny základních práv a svobod. Ústava ze své podstaty řeší spíše fungování veřejné moci a je v tomto ohledu velmi úsporná. Listina oproti tomu řeší práva a svobody jednotlivce.  Právní norma by tedy měla zahrnovat nejen práva, ale také povinnosti jednotlivců a současně úkoly pro stát.

Do ústavního pořádku by mohly být podle Kudrny doplněny například oblasti jako právo jednotlivce pro přístup k cenově dostupné pitné vodě pro uspokojení základních osobních potřeb, provozování vodovodů a kanalizací státu a územním samosprávám nebo jejich obchodním společnostem, zdůraznění nezbytnosti ochrany vody, půdy, lesů a krajiny při činnosti veřejné moci i jednotlivců. Vše ale s důrazem na to, že ústavní zákon vymezuje obecný rámec, který je nezbytné podrobně definovat v příslušném zákoně.
Podle Kudrny by se naopak ústavní zákon neměl věnovat zákazu vývozu vody, státnímu vlastnictví vody, vyvlastňování studní nebo plošnému zákazu soukromých bazénů

 

 

 

 

 

Scroll to Top