PMO: Napojení odstavených ramen vrací Dyji pod Břeclaví třetinu délky

blank

O 900 metrů se prodloužila cesta vody v Dyji mezi Břeclaví a soutokem s Moravou. Čeští a rakouští vodohospodáři dokončili napojení tří meandrů zpět do koryta Dyje, čímž řece vrátili jednu třetinu původní délky, kterou ztratila při úpravách. Informovalo o tom Povodí Moravy.

Společný projekt Dyje 2020 je dotován Evropskou unií v programu INTERREG V-A Rakousko – Česká republika a podílí se na něm rakouská společnost pro správu toků Viadonau a český správce toku Povodí Moravy. Práce byly podle vodohospodářů na čas přerušené kvůli hnízdění orla královského. Napojování odstavených ramen představuje součást komplexu opatření v boji proti dopadům sucha nejen v těchto izolovaných vodních útvarech. Napojením odstavených ramen bude zabráněno jejich vysychání a úhynu živočichů a zániku na vodu vázaných ekosystémů. Zároveň se zpomalí odtok vody z krajiny, napsalo Povodí Moravy.

„Každý metr koryta, který řece vrátíme, zvyšuje šanci, že voda zůstane na jižní Moravě, kde ji tolik potřebujeme. Neodteče pryč a zlepší vodní bilanci zdejších lužních lesů. Řekám vracíme původní charakter, realizujeme přírodě blízká opatření a revitalizujeme řeky v povodí Moravy v místech, kde jsou taková řešení možná. Je ale důležité mít na paměti, že v osídlených oblastech není možné dělat stejná opatření jako v krajině. Podobné přírodě blízké úpravy jsou součástí komplexu opatření a musí být prováděny v souladu s opatřeními pro posílení vodních zdrojů. Bez nich postrádají smysl, neboť nenahrazují vodní zdroje,“ vysvětlil generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Náklady za provedení stavebních prací na napojení odstavených ramen na české straně jsou 556 631 EUR, na rakouské straně 395 298 EUR. EU kofinancuje 85%.

Scroll to Top