Metrostav se nesmí tři roky ucházet o veřejné zakázky

blank

Krajský soud v Praze uložil trest společnosti Metrostav v druhé části kauzy Davida Ratha kolem manipulace veřejných zakázek kraje a krajských nemocnic. Metrostav má také zaplatit 10 milionů korun, a navíc se nesmí tři roky účastnit veřejných výběrových řízení. Společnost se podílí také na řadě významných vodohospodářských projektů.

„S rozsudkem se neztotožňujeme, a tak se vůči němu naši právní zástupci odvolali. Soudní řízení tedy dále probíhá a my se z toho důvodu nemůžeme a nebudeme až do konečného pravomocného rozhodnutí vyjadřovat,” uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. V případě, že bude rozsudek pravomocný, to může mít na společnost citelný dopad. Výrazná část výdělků Metrostavu totiž pochází ze státních a veřejných zakázek.

„Obžalovaní jednali jako organizovaná skupina. Jejich trestná činnost je závažná, také vzhledem k její soustavnosti a dlouhodobosti. Jednalo se o sofistikovanou trestnou činnost, kde došlo k předání anebo slibu úplatků v řádech desítek milionů korun, přičemž se jednalo o zakázky za stovky milionů,“ sdělil státní zástupce Jiří Pražák.

Generální dodavatel, společnost Metrostav, například loni slavnostně zahájila stavební práce na inovaci a modernizaci plavebních komor Vodního díla Gabčíkovo. Cílem je zvýšit bezpečnost a intenzitu vodní dopravy. Jedná o výměnu horních a dolních vrat, plnicích a prázdnících systémů, dynamické ochrany horních a dolních zhlaví, hydraulických systémů ovládání a řídicího systému. S dokončením se počítá na začátek roku 2022 a akce je spolufinancována z EU částkou 123 milionů korun.

Metrostav zvítězil v tendru na modernizaci plavebních komor největší slovenské vodní elektrárny díky nejnižší ceně. Obě komory byly ve špatném technickém stavu. O rekonstrukci se mluvilo na Slovensku čtyři roky. Vodní dílo Gabčíkovo bylo uvedeno do provozu v roce 1992 a ročně jím projede zhruba 15 tisíc plavidel.

V prosinci 2018 Metrostav také zahájil rozsáhlou modernizaci plavební komory na Štvanici. Díky nové nábřežní zdi navazující na Negrelliho viadukt budou mít lodě bezpečnější a pohodlnější zaplouvání do druhé nejvytíženější plavební komory v Praze. Jedná se o první vodocestný projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF v České republice, kdy společně s dalšími stavbami dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

Scroll to Top