V plzeňských domácnostech přibývá chytrých vodoměrů

blank

V roce 2017 se Plzeň stala prvním městem v České republice, které vybudovalo vlastní senzorickou síť PLZEN LoRa. Nyní město systematicky rozšiřuje její využití.

 „Síť internetu věcí má řadu výhod, například dokáže přenést data z míst, kde nejsou jiné možnosti připojení, navíc si klade velmi nízké nároky na napájení, senzory fungují na malou baterii měsíce až roky. Jde o technologii, o jejímž využití se mezi odborníky čím dál častěji hovoří. Jsem moc rád, že v Plzni dokážeme držet krok s dobou a s využitím moderních technologií přinášíme občanům nové možnosti,“ řekl primátor města Plzně Martin Baxa.

Technologii využívá v současné době například Vodárna Plzeň, jež pomocí speciálních senzorů může provádět dálkové odečty vody. „Klasický vodoměr je nutné fyzicky odečíst, pokud na něj ale umístíme malé technické zařízení připojené na IoT síť, získáme do informačního systému vodárny údaje o stavu, průtoku, spotřebě nebo zamrznutí vodoměru. Samozřejmě můžeme detekovat a ihned řešit alarmové stavy, například nekontrolovatelné úniky pitné vody, jež sebou nesou velké finanční ztráty,“ zhodnotil vedoucí zákaznického centra Vodárny Plzeň Pavel Pajtl.

Vodárna Plzeň chce také informace odeslané pomocí dálkových odečtů zpřístupnit odběratelům. „Z původních deseti je jich dnes víc než dvojnásobek. Náklady na pořízení jedné brány přitom nejsou nijak závratné, pohybují se okolo 20 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že vodárna v příštích letech plánuje osadit zhruba 15 tisíc domácností, budeme situaci vyhodnocovat a uvidíme, zda bude nutné tyto body ještě více posílit,“ vysvětlil ředitel úseku Infrastruktura Správy informačních technologií města Plzně Libor Červený.

Senzory se dají navíc využít k měření kvality ovzduší. Vyzkoušela to 25. základní škola v Plzni. „V každé třídě je nainstalované čidlo, které snímá hladinu oxidu uhličitého ve vzduchu. Pokud se kontrolka rozsvítí oranžově, nebo až červeně, detekuje ho ve vzduchu ve zvýšené koncentraci. Na tyto hodnoty mohou žáci reagovat ztrátou pozornosti, zvýšenou malátností, pocity únavy i například až bolestmi hlavy a nevolností. Pedagogové i samotní žáci si díky čidlům včas všimnou, že je potřeba vyvětrat a dostat do třídy čerstvý vzduch tak, aby byly vytvořeny vhodné podmínky pro výuku. Navíc se nám potvrdilo, že díky senzorům se žáci začínají sami zajímat o tuto inovativní technologii – ptají se nás, jak funguje. Prohlubuje se tak zároveň jejich vztah k technice,“ řekl radní pro oblast podpory podnikání a Smart Cities Vlastimil Gola.

Scroll to Top