ŘVC: Modernizace historického zdymadla Hořín na Vltavě je v polovině

blank

Ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů provedl staveništěm plavební komory Hořín Patricka Vankerckhovena z Evropské komise, Marka Pastuchu z ministerstva dopravy a další hosty, kde spatřili unikátně odhalené jádro původních konstrukcí. Proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka, která umožní plavbu větších lodí, je přesně v polovině.

Projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy. „Rok 2019 je na vodních cestách zcela mimořádný, protože oproti minulým letům se intenzivně staví a upravuje infrastruktura tak, aby vodní doprava byla bezpečnější a měla lepší podmínky v konkurenci se silniční dopravou na přetížených komunikacích. Hlavní úsilí se soustředilo na modernizaci Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy jako napojení metropole na síť vodních cest Evropy,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě realizují STRABAG Rail,  EUROVIA CS a OK Třebestovice. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Na etapu pěti mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka navázala ve druhém pololetí letošního roku druhá etapa zbývajících dvou mostů přes kanál a v roce 2020 budou zvyšovány i tři mosty přes plavební kanál Trója – Podbaba v Praze. S tím také souvisí samostatně budovaná úprava plavební komory Hořín.

„Tento projekt je první stavbou na vodních cestách, která plní cíle dopravní politiky Evropské unie na koridoru hlavní sítě TEN-T a odstraňuje strategická omezení definovaná Evropským koordinátorem Mathieu Groschem na dopravním koridoru Východ – východní Středomoří. Věříme, že zlepšování plavebního stavubude pokračovat a Česká republika vyřeší i problematickou splavnost Labe, aby byly naplňovány cíle dosažení nízkoemisní a udržitelné dopravy v Evropě“, řekl Patrick Vankerckhoven z Evropské komise.

Podle generálního ředitele firmy STRABAG Rail Jakuba Svobody se jedná o technicky zajímavý projekt, který je v České republice ojedinělý. „Obsahuje celou řadu konstrukcí, které jsou v našem státě realizovány vůbec poprvé. Zejména zdvižný železniční most je pro nás jako zhotovitele velkou výzvou. Projekt je extrémně náročný na dodržení harmonogramu prací, který je striktně vázán na několikanásobné, krátkodobé vypuštění kanálu. Realizace takto technicky náročného díla je pro všechny členy konsorcia velkou výzvou a je nám ctí, že jsme tuto zajímavou zakázku získali,“ sdělil Svoboda.

Podle starosty obce Vraňany Martina Chmelíka zvýšení podjezdových výšek na kanálu Vraňany – Hořín pravděpodobně nebude mít pro obec žádný přímý pozitivní dopad. „Chápu však, že tato stavba může mít kladný vliv na využívání této vodní cesty turistickou i nákladní dopravou. Pokud dojde k navýšení nákladní lodní dopravy na úkor kamionové dopravy, mohlo by to pomoci přetíženým komunikacím na severu Středočeského kraje,“ vysvětlil Chmelík. Projekt s náklady 2 miliardy bude dokončen v roce 2021.

Scroll to Top