Nově budou jezy či plavební komory stavět jednotlivá povodí, která spadají pod ministerstvo zemědělství. Právě na tomto resortu bude také záviset případná výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe. Co za významnou změnou stojí? Pod ministerstvo zemědělství už spadají jednotlivá povodí, která se starají o plavební komory a další zařízení umožňující provoz. Od Ředitelství vodních cest by mělo ministerstvo nově převzít i starost o jejich výstavbu a projektovou přípravu. Ministerstvu dopravy zůstane výstavba silnic a železnic.
Poslední velkou akcí, kterou resort Dana Ťoka podle informací idnes.cz v této oblasti zřejmě uskuteční, je projednání detailů další přípravy kanálu Dunaj-Odra-Labe na úrovni vlády. „Rozestavěné stavby ŘVC dostaví. Bylo by neproveditelné tyto stavby zodpovědným způsobem předat,“ uvedl tiskový mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Z trojice státních investorských organizací spadajících pod ministerstvo dopravy je Ředitelství vodních cest nejmenší. „Zatímco Ředitelství silnic a dálnic v roce 2017 na výstavbu a údržbu silnic vynaložilo přes 37 miliard korun a Správa železniční dopravní cesty na železniční spojení o čtyři miliardy méně, ŘVC v témže roce hospodařilo podle výroční zprávy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) s necelými 209 miliony korun. Tomu odpovídá i počet úředníků, kterých jsou v současnosti tři desítky,“ píše idnes.cz.
Osekání pravomocí Ředitelství vodních cest není na programu poprvé. Organizaci hrozil zánik již před šesti lety, ale tehdy rozdělení úředníků ŘVC mezi resorty dopravy a zemědělství zabránily obavy z možnosti zastavení výstavby a případná hrozba vracení až 1,2 miliardy korun z evropských dotací.
Po převedení většiny pravomocí na povodí zůstane ŘVC podle dohody ministrů zavádění IT systémů v říční plavbě. Mezi ně patří například povinné odpovídače a elektronické říční mapy pro lodě na významných vodních cestách, nebo dohled na projekty vzniklé v jednotlivých povodích.
Sektor vodní dopravy v České republice potřebuje stabilizovat a zvýšit konkurenceschopnost vůči silniční a železniční dopravě. Počítá se s rozvojem osobní dopravy, která tvoří významnou součást turistického ruchu. Řada otázek se týká výstavby jezu v Děčíně. Na 3,5 miliardy korun by měly přijít úpravy Labe u Přelouče. Obdobná částka bude potřeba pro výstavbu zdvihadel pro rekreační lodě na vltavských přehradách.
Vodní doprava v České republice je limitována délkou splavných úseků. Ta činí 355 kilometrů. Výhodou je, že plavební systém je téměř vždy propojen s mořem. Klíčovou roli sehrává Labe ústící do Severního moře. Údržba lodní dopravy, která dnes představuje procento všech nákladních přeprav v České republice, patří v porovnání se silniční nebo železniční dopravou k těm jednodušším.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!