Metrostav zahájil rozsáhlou modernizaci plavební komory na Štvanici

blank

Díky nové nábřežní zdi navazující na Negrelliho viadukt budou mít lodě bezpečnější a pohodlnější zaplouvání do druhé nejvytíženější plavební komory v Praze. Jedná se o první vodocestný projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF v České republice, kdy společně s dalšími stavbami dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy. Zakázku se stavebními náklady 132 milionů korun realizují Metrostav a EUROVIA. Investorem je Ředitelství vodních cest ČR.

„Rok 2019 bude na Vltavě rokem, kdy se začne řeka svými parametry vracet na mapu moderních evropských vodních cest, kam vždy patřila. Věřím, že se tak po dokončení prací významně oživí nejen rekreační a osobní plavba, ale zejména nákladní vodní doprava opět najde své místo na dopravním trhu v centrální oblasti Čech,“ sdělil ministr dopravy Dan Ťok.

Podle ředitele Ředitelství vodních cest ČR Lubomíra Fojtů s ponorem zvýšeným ze současných 1,80 na 2,20 metru loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu. „Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Příklady jiných metropolí Evropy ukazují, že to jde a relativně pomalé lodě své místo v moderní logistice a dopravní obsluze měst mají,“ uvedl Fojtů. Součástí projektu je také úprava plavební komory Hořín, kde začnou práce na jaře příštího roku.

„Jsme rádi, že můžeme být účastni tak mimořádného projektu a přispět ke zlepšení podmínek splavnosti na jedné z našich páteřních řek. Při modernizaci horní a dolní rejdy na ostrově Štvanice budeme stavební práce provádět s maximálním ohledem na životní prostředí, obyvatele a uživatele ostrova, jakož i provozovatele lodní dopravy,“ řekl ředitel šesté divize Metrostavu, která se specializuje na vodní díla, Milan Veselský.

Plavební komora Praha – Štvanice je druhou nejvytíženější v České republice a v roce 2017 jí proplulo více než 10 tisíc lodí. „Jakmile se blížím k tomuto zdymadlu tvořícímu reálnou bránu do Prahy, musím dávat velký pozor, protože kanál je úzký a zastavit loď před komorou tam už nelze. Nové čekací stání a rozšířený vjezd plavbě do Prahy opravdu pomůže,“ vysvětlil kapitán největší kabinové lodě ELBE PRINCESS II Martin Myklín.

Vodní doprava v České republice je limitována délkou splavných úseků. Ta činí 355 kilometrů. Výhodou je, že je plavební systém téměř vždy propojen s mořem. Zcela klíčovou roli sehrává Labe ústící do Severního moře. Údržba lodní dopravy, která dnes představuje procento všech nákladních přeprav v České republice, naopak patří v porovnání se silniční nebo železniční dopravou k těm jednodušším.

Scroll to Top