SmVaK Ostrava: Strom života opět ve školách

blank

Program, který byl vytvořen ve spolupráci SmVaK Ostrava a expertů na inovativní formy vzdělávání, se vrací do škol. Jeho cílem je zábavnou formou upozorňovat na nutnost efektivního zacházení s vodními zdroji. Projekt odstartoval v základních školách v Moravskoslezském kraji v dubnu 2016. „Dobrodružný příběh, díky němuž se žáci šestých a sedmých tříd učí efektivně zacházet s vodními zdroji a vstřebávají základní informace o chemických a fyzikálních vlastnostech vody, je více než aktuální i letos. Sucho postihlo nejen Českou republiku, ale i další evropské státy. Program se proto vrací do škol, které postupně zaplňují kalendář her na celý školní rok,“ říká mluvčí společnosti Marek Síbrt.

Během dvou let existence programu se jej zúčastnilo kolem dvou tisíc dětí. Strom života dokonce postoupil mezi dvanáct nejlepších a nejinovativnějších vzdělávacích programů u nás v prestižní soutěži Eduina. „Vzdělávací hra dětem zážitkovou formou přibližuje význam vody pro životní prostředí a člověka. Je vůbec první svého druhu v České republice, která se komplexně zabývá danou problematikou a využívá přitom metodu Edularp (z anglického educational live action role playing – hraní rolí na živo). Výhodou pro školy je to, že realizátoři přijedou přímo za dětmi do škol a program je poskytovaný bezplatně,“ vysvětlil Síbrt.

Podle něj je moderní způsob výuky jiný než pouhé memorování suchých dat. „Kromě nevšedního zážitku, kdy žáci bojují, aby zabránili přírodní katastrofě způsobené neefektivním zacházením s vodou, si odnesou celou řadu vědomostí o vodě a jejím významu pro náš život i okolní přírodu, které získají formou pokusů a osobní zkušeností s emočním prožitkem. Během několika hodin se ve třídách, jídelnách nebo tělocvičnách může odehrát přírodní katastrofa. To v případě, že dětské týmy nepochopí, že voda je nezbytnou podmínkou život na zemi,“ pokračoval Síbrt.

Zábavných her se také účastní animátoři v kostýmech bájných a záhadných postav. Zároveň hra rozvíjí měkké dovednosti jako komunikace, spolupráce nebo řešení specifických problémů v praxi. „Ukazuje se, že jsme hru začali vyvíjet a uvádět v život ve správný čas. Efektivní a odpovědné nakládání s vodními zdroji se stává ve společnosti stále důležitějším tématem s ohledem na to, jak nám příroda vrací to, co jsme jí v minulých desetiletích necitlivým chováním a nesmyslnými aktivitami způsobili. V současnosti je nezpochybnitelné, že svůj přístup k přírodě a významu vody v ní musíme změnit. Jinak nás čekají velké problémy. Strom života na to do značné míry reaguje. Neučí děti jen to, jak se voda fyzikálně a chemicky chová. Názorně jim na příběhu demonstruje, jaké dopady může neefektivní a bezohledné zacházení s vodou pro přírodu i člověka mít. Když si děti odnesou ze hry toto poučení do života, pak jednoznačně splnila svůj účel,“ uzavřel generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

V těchto dnech se také testuje inovovaná verze hry. Ta bude zaměřená na nejvyšší ročníky základních škol a víceletá gymnázia. Tematicky bude obsahovat odpadní vodu a reflektovat ekonomické aspekty nakládání s vodou.

Scroll to Top