Povodí Vltavy k pohybu hladiny na Orlíku

blank

Vzhledem k pokračující příznivé hydrologické situaci a k dokončení další etapy akce Rekonstrukce a modernizace lodního výtahu na VD Orlík bude nadále pokračovat dílčí plnění nádrže. Rychlost vzestupu hladiny je přímo závislá na aktuálním vývoji hydrologické situace v povodí a lze ji nepřetržitě sledovat na www.pvl.cz. Na základě dalšího postupu stavebních prací na hrázi vodního díla bude Povodí Vltavy vývoj dále upřesňovat.

Povodí Vltavy modernizuje lodní výtah na hrázi Orlické přehrady. Práce odhalily potopené auto i hausbót, základy domů i starý jez. Nosnost výtahu se zvýší z 3,5 na 6,5 tuny. „Hladinu jsme snížili z toho důvodu, aby mohly bezpečně proběhnout stavební práce, a k dalším poklesům došlo i z důvodu nízkých přítoků do nádrže. Pod Podolským mostem je možné vidět zbytky staré hospody a základy dalších domů. Přibližně 10 kilometrů proti proudu od Podolského mostu je nad současnou hladinou starý jez. Zajímavostí bylo, že jsme nedaleko hráze v jedné zátoce objevili potopený hausbót a osobní automobil. Zavolali jsme policii a hasiče, aby prověřili, zda ve vozidle někdo nezůstal. To se nepotvrdilo. Nikdo v něm nebyl a nedocházelo k úniku žádných látek, tak jsme automobil vyzdvihli,“ sdělil na podzim pro Český rozhlas České Budějovice vedoucí střediska Povodí Vltavy Libor Peška Peška. Termín pro dokončení modernizace je duben 2022 s tím, že po celou dobu budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu.

Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.

Scroll to Top