Nové clony mají zabránit oslnění lodí na Karlově mostě

blank

Na Karlově mostě opět září všech 230 svítidel. Na podzim byla část z nich vyřazena z provozu, aby mohla proběhnout jejich plánovaná oprava. Světla na ledolamech navíc oslňovala lodě, které proplouvaly pod mostními oblouky, proto byly nainstalovány speciální clony, které mají oslnění zabránit. Clony pro odstranění oslnění nechala navrhnout městská společnost Technologie hlavního města Prahy. Informoval o tom portál idnes.cz.

„Funkční zkouška nám ovšem ukázala, že svítidla na ledolamech nedostatečně eliminují oslnění dopravních prostředků proplouvajících pod oblouky Karlova mostu, ačkoliv byla opatřena clonami. Proto jsme je dočasně vyřadili z provozu a v součinnosti se Státní plavební správou učinili kroky k zajištění bezpečnosti lodní dopravy v hlavním městě,“ sdělil pražský radní Jan Chabr.

Podle předsedy představenstva Technologie hlavního města Prahy Tomáše Jílka proběhla kompletní výměna vnitřní výzbroje svítidel, kabeláže, očištění a nátěr pomocných ocelových konstrukcí. Svítidla na ledolamech byla doplněna o ochranu proti poškození ptactvem.

Městská firma zajišťuje osvětlení 140 pražských architektonicky významných staveb. „Noční nasvětlení památek nabízí ojedinělý pohled, nenarušuje ho totiž množství jiných prvků, jako jsou například okolní budovy nebo reklamy. V noci tak umíme zajistit, aby dominovala jen ta část Prahy, kterou chceme zdůraznit,“ vysvětlil Jílek.

Karlův most chrání také nové ledolamy

Ty stojí v řečišti před sedmi z patnácti pilířů mostu a náklady na jejich vybudování se vyšplhaly na 30 milionů. Ledolamy most ochrání nejen před ledem a krami, ale také před nečistotami vzniklými například při povodních či velkých deštích. Umí také zachytit naplaveniny, které by jinak mohly pískovcové pilíře mostu narušit. Například velké klády

Ledolamy byly naposled vyměněny v roce 2004 a jako špatný byl jejich stav vyhodnocen v roce 2017. Nejprve bylo nutné vybrat, vytěžit, uskladnit a usušit kvalitní dřevo. „Firmě se podařilo najít ty samé specialisty, kteří pracovali na stavbě ledolamů před 14 lety. A těm se zase podařilo sehnat dokonce původní nářadí a zařízení, které na to používali. Nejspíš proto dokázali vše uspíšit,” uvedl na podzim náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Pilíře Karlova mostu jsou dnes údajně natolik masivní, že je nemůže voda poškodit. Kdysi je podemlela, protože byl most založený 2,2 metru pode dnem. Proč tomu tak bylo, historikové dodnes nevědí. Most byl citelně poškozen při povodni v roce 1890. Tehdy se materiál splavený z Vltavy a Berounky nakupil u Kampy a ucpal třetinu řeky. Hlavní proudnice vedla jinudy.

Scroll to Top