Povodí Moravy opravuje další úsek Baťova kanálu

blank

Vodohospodáři mezi plavebními komorami Vnorovy I a Veselí nad Moravou provádí práce, jejichž cílem je zajištění bezpečného provozu plavidel. Náklady přesáhnou 50 milionů korun. Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V uplynulých měsících Povodí Moravy dokončilo opravy Baťova kanálu v úseku mezi Huštěnovicemi a Babicemi. V prosinci 2018 tomu také bylo 80 let od jeho otevření.

„Každoročně se zvyšující počet návštěvníků a plavidel si vybírá svou daň. Zaměstnanci Povodí Moravy v loňském roce napočítali v plavebních komorách více než 3500 lodí, které převážely téměř 17 tisíc cestujících. Zemina z břehů a hrází současně lokálně zanáší dno kanálu a tím snižuje plavební hloubku, která může vést až k omezení provozu,“ vysvětlil generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Stavba podle vodohospodářů navazuje na opravy předchozích úseků. „Stavbu jsme rozdělili na dvě etapy. V první etapě od října 2019 do konce dubna 2020 budeme provádět práce v úseku od plavební komory Veselí nad Moravou po železniční most. Dojde k odstranění nánosů a provedení opravy opevnění lomovým kamenem. Ve druhé etapě od října 2020 do konce dubna 2021 dojde k znovuvypuštění kanálu, ale tentokrát jen v úseku od plavební komory Vnorovy I po železniční most. V tomto úseku budou probíhat také hlavní stavební práce,“ popsal ředitel Závodu střední Morava Povodí Moravy Pavel Cenek.

První cestu na Baťově kanálu vykonal motorový člun s vlečnou lodí. Posádka měla za úkol dovézt dvě stě tun ratíškovického lignitu. Myšlenka regulace Moravy znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly totiž regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a celková délka plavební trasy byla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami.

Výsledek obrázku pro vodarenstvi batuv kanal

Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto vymožeností byla zničena za druhé světové války. Brzy po druhé světové válce byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití. Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky.

Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes Baťův kanál uznávanou turistickou vodní cestou.

Scroll to Top