Skalický: Praha potřebuje další zdymadlo

blank

Smíchovským zdymadlem ročně propluje 27 tisíc lodí. Je tak nejvytíženějším v Evropě. Povodí Vltavy proto chce vybudovat druhé – menší. Magistrát i vedení Prahy 1 a Prahy 5 jsou ale proti – obávají se, že řeku zahltí lodní doprava.

„Stavba je plánovaná od roku 1901 podle vodocestného zákona. V dnešním pojetí tato komora odlehčí té vedlejší, v níž dochází k mnoha nehodám a zatěžuje Janáčkovo nábřeží zplodinami a hlukem,“ obhajuje v pořadu Pro a proti Českého rozhlasu Plus projekt bývalý šéf Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický. Díky novému zdymadlu by se lodě rozdělily do dvou proudů. Zatímco velké nákladní a osobní lodě proplují stávající dlouhou komorou, menší plavidla budou moci využít tu u Mánesa a nové zdymadlo u Dětského ostrova.

„Velká pravidla dnes zatěžují Janáčkovo nábřeží a obyvatelé volají po tom, aby lodě pluly za Dětským ostrovem. Tedy na druhé straně, kde má vzniknout druhá komora,“ upozorňuje Skalický, který je předsedou představenstva společnosti Vodní cesty. Podle něj také v metropoli chybí lodní výtah. Město také podle něj adekvátně neřeší problém s vypouštěním odpadních vod.

„Vltava v Praze je významná dopravní vodní cesta třídy IV. V rámci evropských klasifikací je významnější než dálnice D1 – a představte si, že by D1 byla na území nějaké obce svévolně zúžena na jeden pruh, protože tam chtějí pořádat trhy. Na vodní cestě třídy IV žádná klidová zóna existovat nemůže,“ podotýká Skalický.

Podle náměstka primátora Petra Hlubučka tvoří 90 procent provozu na Vltavě turistické parníky. „Nadměrný a nekontrolovaný turismus ničí centrum Prahy a bere domovy lidem, kteří tam bydlí. Centrum města mnohdy připomíná lunapark a vzduch je zde druhý nejznečištěnější hned po Ostravsku. V případě, že by se postavila druhá komora, tak se parníky dostanou do klidné vodní hladiny, která dnes slouží k rekreaci. Do místa, kde máte výhled na Petřín, Hradčany nebo Karlův most. I vodu považujeme za veřejný prostor a myslím, že žádný Pražan si ho nechce nechat zničit další lodní dopravou,“ uzavírá Hlubuček.

 

Scroll to Top