Hravě k novým informacím o vodě a jejím významu v Moravskoslezském kraji

Ještě šestkrát se budou hrát před letními prázdninami programy o významu vody pro člověka a přírodu, Strom života a Planeta Oxidan. Ty vytvořili lidé z SmVaK Ostrava spolu s experty na inovativní vzdělávání ze spolku EduLudus. Hra Strom života odstartovala v dubnu 2016 a dočkala se zhruba 200 realizací. Aktivně se do ní zapojilo prozatím 3000 žáků. Planetu Oxidan si v končícím pololetí školního roku zahraje přibližně 250 dětí. Díky ní si podle vodohospodářů školáci uvědomí například nutnost udržitelného zacházení s vodními zdroji.

Hry využívájí metodu Edularp, což znamená hraní roli na živo. Pro školy je výhodou, že realizátoři přijedou přímo za dětmi do škol a program je poskytovaný bezplatně. Podle mluvčího SmVaK Ostrava Marka Síbrta je obdobná forma výuky pro studenty zajímavější a přínosnější než memorování suchých dat. Model výuky klade důraz na aktivitu každého žáka ve vzdělávání.

O tom, že si hra Strom života získala ve školách popularitu, svědčí skutečnost, že byly všechny termíny pro školní rok beznadějně obsazeny. Ocenili ji také odborníci, když program postoupil mezi dvanáct nejlepších a nejinovativnějších vzdělávacích programů u nás v prestižní soutěži Eduina.

Jak v praxi probíhá například hra Planeta Oxidan, hovoří Josef Kundrát ze spolku EduLudus. „Účastníci se stávají kolonizátory Planety Oxidan. Ta je velmi bohatá na zdroje a poskytuje nevídaný blahobyt. K planetě vyrazily dvě expedice, mezi nimiž začne probíhat ostrý konkurenční boj o ovládnutí zdrojů a v důsledku celé planety. Začíná závod o co nejrychlejší a nejefektivnější využívání zdrojů a budování co nejbohatší společnosti. Začínají se ale objevovat první problémy se znečištěním – především vody. To má přímý dopad na množství a dostupnost použitelné vody. Právě to nutí oba týmy, aby hledaly každý zvlášť řešení této zapeklité situace. Protože jen to zajišťuje přežití celku. Svou roli ale hrají také peníze, bohatství, dezinformace a manipulace veřejností a průzkumů veřejného mínění ze strany lídrů,“ vysvětlil základ příběhu Josef Kundrát.

Kundrát také uvedl, že s každou zúčastněnou třídou se pracuje zážitkově celý vyučovací den a kromě racionality působí hry výrazně na emoční stránku vnímání. „Jsme přesvědčeni o tom, že to je cesta k tomu, aby si děti odnesly z programu co nejvíce. Nemyslíme si totiž, že je efektivní přivést na jednu hodinu do tělocvičny stovky dětí, pustit jim vzdělávací film, a odškrtnout si, že jsme úkol i cíl splnili,“ doplnil Kundrát.

Scroll to Top