Babiš: Cílem je prodloužení splavnosti Baťova kanálu o 20 kilometrů

blank

S premiérem do regionu vyrazili ministr životního prostředí Richard Brabec a ministr dopravy Vladimír Kremlík. Během první zastávky, v přístavu Petrov na Baťově kanále, Babiš prohlásil, že je cílem do čtyř let prodloužit splavnost o 20 kilometrů do Hodonína. Informoval o tom na svém účtu na Facebooku.

Baťův kanál je jedním z nejvyhledávanějších turistických cílů v oblasti. Zajímavá je rovněž jeho historie. Myšlenka regulace řeky Moravy totiž znovu ožila kolem roku 1927 a zaujala velkoprůmyslníka Tomáše Baťu. Po jeho smrti se nápadu a realizace ujal Jan Antonín Baťa. Pro rodinnou firmu měly regulace toku a výstavba kanálu velké obchodní a logistické výhody. Stavba proběhla v letech 1934 až 1938 a délka plavební trasy byla 51,8 kilometru. Kanál mohly využívat nákladní čluny o nosnosti 150 tun a lodě musely proplouvat 14 plavebními komorami. Mimo ně byly také vybudovány zvedací železniční mosty nebo jezy s automatickou regulací výšky hladiny ve zdrži. Část těchto vymožeností však byla zničena za druhé světové války.

Brzy po druhé světové válce byly znárodněny Baťovy závody a nákladní lodní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku šedesátých let. Až v polovině devadesátých let se objevily snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití.

Iniciativu přebrala Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky. Významným krokem byla podpora soukromých půjčoven lodí, bez nichž si dnes lze turistický ruch na této vodní cestě jen stěží představit. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu, vznikla v roce 2002, a zejména díky ní je dnes Baťův kanál uznávanou turistickou vodní cestou.

Scroll to Top