V těchto dnech byly zahájeny práce na výstavbě pěti nových mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka. Ředitelství vodních cest ČR tím začíná realizovat projekt na zvýšení podjezdné výšky pro lodě pod mosty na Vltavě, který umožní doplutí moderních vysokých lodí do Prahy. Unikátem budou tři zdvižné mosty dálkově ovládané z téměř 9 kilometrů vzdálené plavební komory Hořín.
„Realizace projektu zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty se zahájením výstavby nových mostů přes plavební kanál u Mělníka dostává do rozhodující fáze. Vedle probíhajícího prohlubování plavební dráhy a úpravy rejd plavební komory Praha – Štvanice začínáme odstraňovat omezení výšky lodí pod mosty, která je dnes jen 4,5 metru. Po dokončení souboru staveb v roce 2021 bude výška pod mosty až 7 metrů a nebude komplikována plavba například velkých kabinových hotelových osobních lodí,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.
Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě budou realizovat STRABAG Rail, EUROVIA CS a OK Třebestovice. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Na etapu pěti mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín u Mělníka bude navazovat ve druhém pololetí letošního roku druhá etapa zbývajících dvou mostů přes kanál a v roce 2020 budou zvyšovány i tři mosty přes plavební kanál Trója – Podbaba v Praze. S tím také souvisí samostatně budovaná úprava plavební komory Hořín.
„Jedná se o technicky velice zajímavý projekt, který je v České republice zcela ojedinělý. Obsahuje celou řadu konstrukcí, které v našem státě realizovány vůbec poprvé. Zejména zdvižný železniční most je pro nás jako zhotovitele velkou výzvou. Realizačně je projekt extrémně náročný na dodržení harmonogramu prací, který je striktně vázán na několikanásobné, krátkodobé vypuštění kanálu. Realizace takto technicky náročného díla je pro všechny členy konsorcia velkou výzvou a je nám ctí, že jsme tuto zajímavou zakázku získali,“ sdělil generální ředitel firmy STRABAG Rail Jakub Svoboda.
Podle starosty obce Vraňany Martina Chmelíka zvýšení podjezdových výšek na kanálu Vraňany – Hořín pravděpodobně nebude mít pro obec žádný přímý pozitivní dopad. „Chápu však, že tato stavba může mít kladný vliv na využívání této vodní cesty turistickou i nákladní dopravou. Pokud dojde k navýšení nákladní lodní dopravy na úkor kamionové dopravy, mohlo by to pomoci přetíženým komunikacím na severu Středočeského kraje,“ vysvětlil Chmelík. Projekt s náklady 2 miliardy bude dokončen v roce 2021.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!