Na Slezskou Hartu vyplula loď se solárními panely

Bezbariérová loď již brázdí vody nádrže. Turisty začne vozit od června. Plavidlo má dva elektromotory na lithiové baterie a na střeše solární panely. Moravskoslezský kraj vyšla na 14 milionů korun. Provozovat ji bude svazek obcí Mikroregion Slezská Harta.

„Bude to další lákadlo pro turisty. Loď, která má maximální rychlost 13 kilometrů za hodinu, pojme až 45 lidí a posádku. V podpalubí lze převážet až 10 jízdních kol. Věřím, že bude plavba po Slezské Hartě pro všechny návštěvníky nezapomenutelným zážitkem,“ uvedl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák. Veřejnost si v anketě zvolila, že loď ponese název Harta. „Na ni si rodiny mohou vzít i kočárek, a to za poplatek 20 korun. Lidé určitě ocení i to, že plout mohou i se svým psem. Během plavby je k dispozici lodní bufet, bezbariérová toaleta a vyhlídková i zakrytá paluba,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Krkoška.

V Leskovci nad Moravicí, kde má Harta domovský přístav, si lidé mohou zakoupit lístky. Ceny se liší podle toho, zda si člověk vybere okružní nebo vyhlídkovou plavbu. Vyhlídková vyjde dospělého na 190 korun, děti do 15 let zaplatí 150 korun. Okružní plavba stojí od 60 do 260 korun v závislosti na délce plutí. Trasa lodi povede z Leskovce se zastávkami Razová, Mezina, Nová Pláň a Roudno zpět do Leskovce nad Moravicí.
Výsledek obrázku pro slezska harta

Slezská Harta svůj význam potvrdila ještě před oficiálním dobudováním

Její stavba byla zahájena v roce 1987, po listopadovém převratu se ale opakovaně objevovaly pochybnosti o tom, zda je vodní dílo vůbec potřeba a zda práce nezastavit. V devadesátých letech minulého století byly práce značně utlumeny a budoucnost díla se zdála nejistá. Kromě růstu cen stavebních prací začala klesat spotřeba pitné vody, což ještě zvýraznilo otazníky nad nutností dostavby vodního díla. Přehradu nakonec zachránil vysoký stupeň rozestavěnosti i posudky expertů o ochraně před povodněmi, ale i proti případnému suchu a nedostatku vody v níže ležícím Kružberku.

Chybějící prostředky na dostavbu pak vláda uvolnila po svém jednání v lednu 1996 a v listopadu 1997 byla oficiálně uvedena do provozu. Náklady se vyšplhaly na 2,5 miliardy korun, další tři čtvrtě miliardu stála stavba vodovodního přivaděče. První odhady počítaly s tím, že naplnění nádrž bude trvat zhruba 15 let. Letní povodně v letech 1996 a 1997 tyto odhady rozbořily. Přehrada se během nich zaplnila ze tří čtvrtin. To je vzhledem k letnímu a zimnímu zásobnímu objemu přes 180 milionů metrů kubických jasný příklad toho, jaký význam přehrada v době katastrofálních povodní měla a že do velké míry ochránila od nejhoršího oblast, která leží pod ní.

Scroll to Top