Starosta Chrudimi František Pilný k situaci kolem vodáren

blank

Kolem kanalizace v Medlešicích v Chrudimi je rušno. Stavba za desítky milionů značně zatíží městský rozpočet. S odkanalizováním Vestce a Topole bude nutné počkat až v dalším volebním období. Splašková kanalizace je nyní ve fázi projektové přípravy. Náklady  přesáhnou 80 milionů korun. Vybudování splaškové kanalizace v Medlešicích ale nesnese podle chrudimského starosty Františka Pilného odklad. Pilný poskytl rozhovor Chrudimskému deníku, vodarenstvi.cz se zaměřilo na pasáž o kanalizaci a problematice vody ve městě.

„Kanalizace měla být už dávno hotová. Podle mého názoru se měla realizovat v době, kdy bylo na kanalizace vyčleňováno mnohem více dotací. Myslím ale, že se před mým nástupem věřilo, že „se to ještě nějak udělá“. Já tohle uvažování odmítám. Dosavadní stav je neudržitelný a na prodloužení výjimky se nelze spoléhat, je to nenároková záležitost. Stavbu je proto potřeba zahájit co nejdřív. Zpřesněný odhad hovoří o nákladech ve výši 81 milionů korun, přičemž my nedosáhneme na nejvyšší podíl možného dotačního financování z EU. Už proto, že tady provozuje kanalizaci Vodárenská společnost Chrudim, což je soukromý subjekt,“ sdělil Deníku Pilný.

Vodárenská infrastruktura patří VaK Chrudim. Síť však provozuje Vodárenská společnost Chrudim, což je předmětem dlouhodobých sporů. „Smlouva je uzavřena do roku 2030 a je potřeba vzít v úvahu všechny právní možnosti. Tou první je, že smlouvu necháme doběhnout a neuzavřeme další. To znamená, že v roce 2030 by společnost odešla. Pokud to ale takto uděláme, tak je potřeba si to alespoň pět let dopředu říct a připravit se na to, co bude. Ze dne na den tady prostě nevybudujeme firmu s 200 zaměstnanci, kteří se budou starat o úpravny vody, o provoz čistíren odpadních vod nebo o průběžnou údržbu sítě. Kromě lidí a jejich znalostí jde také o bagry, auta, počítače a software nebo nábytek. Další možností je vypovězení smlouvy o provozování. Což by možná znamenalo vyplacení odstupného,“ pokračoval Pilný. Podle něj může být ve hře také model, který uplatnila například Praha, která celou provozní společnost odkoupila.

Scroll to Top