V Brně otestovali autobus poháněný plynem z odpadních vod

blank

Jako úspěšný lze označit zkušební provoz autobusu na plyn, který vzniká při čištění odpadních vod. Najezdil v Brně bez technických problémů téměř 5000 kilometrů. Generální ředitel MHD Brno Miloš Havránek uvedl, že jde o směr, kterým by se měla městská doprava ubírat, pokud chce být ekologičtější. Testování bylo součástí projektu BioCNG pro města, který je koncipován na principu cirkulární ekonomiky.

„Hromadná doprava ve vyspělých státech už na těchto principech funguje. Kdy jindy než teď bychom měli hledat možnosti technického řešení a finanční podpory prostřednictvím dotačních titulů tak, aby vozy MHD mohly jezdit na plyn z odpadních vod a bioodpadu, které vznikají na území města,“ řekl Havránek.

Autobus Iveco Urbanway jezdil od října do konce roku na lince 63 do Chrlic, o víkendech na lince 49 od Olympie. Plyn doplňoval v modřické čistírně odpadních vod. „Průměrná rychlost plnění se zpočátku pohybovala kolem 2,5 kilogramu biometanu za minutu, po úpravě plnicí stanice se zvýšila na 4,5 kilogramu, takže standardní naplnění se uskutečnilo za čtvrt hodiny,“ uvedla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Dopravní podnik v Brně dnes disponuje 160 autobusy na stlačený zemní plyn a dlouhodobě by měl takto velkou flotilu udržovat. „Jeho smyslem je poukázat na fakt, že nejen odpadní vody, ale i biologicky rozložitelné odpady vznikající na území města nemusí být bezcenné, ale můžou být významným zdrojem energie. Využití lokálně dostupného zdroje mimo jiné přispívá k větší energetické soběstačnosti a snižuje závislost na dodávkách paliva z cizích zemí,“ doplnila Soňa Jonášová z Institutu cirkulární ekonomiky.

Ilustrační foto 

Scroll to Top