Nová vzdělávací hra o vodě pro žáky moravskoslezských škol

blank

Program, který vytvořili experti a inovativní formy vzdělávání ze spolku EduLudu a společnosti SmVaK Ostrava, přichází od druhého pololetí s novou verzí. Ta se výrazněji zaměřuje na společenský kontext a odpovědné zacházení s odpadní vodou. Původní hra Strom života odstartovala na jaře 2016 a setkala s pozitivním ohlasem jak u samotných žáků, tak u učitelů. Od té doby se hra podle mluvčího SmVaK Ostrava Marka Síbrta dočkala přibližně 90 realizací a zúčastnilo se jí zhruba 2 200 žáků pátých až sedmých tříd základních škol.

O tom, že si hra Strom života získala ve školách popularitu, svědčí skutečnost, že byly všechny termíny pro daný školní rok beznadějně obsazeny. Ocenili ji také odborníci. Program totiž postoupil mezi dvanáct nejlepších a nejinovativnějších vzdělávacích programů u nás v prestižní soutěži Eduina. SmVaK Ostrava a odborníci ze spolku EduLudu teď představují další hru pro nejvyšší třídy základních škol a víceletá gymnázia, která výrazněji akcentuje společenskou odpovědnost při nakládání s vodními zdroji a odpadní vodou.

„Dobrodružný příběh Strom života, díky němuž žáci formou hry a původního soupeření, které přeroste v kooperaci nutnou pro zachování vodních zdrojů na planetě, vstřebávají základní informace o chemických a fyzikálních vlastnostech vody, je nadále aktuální. To ukazuje probíhající společenská diskuze o dostatku vodních zdrojů v naší zemi a měnící se společenské, mediální i politické postoje k této problematice. Téma si zaslouží, abychom ho posunuli o úroveň výše a mysleli i na žáky posledních tříd základních škol a studenty víceletých gymnázií. Proto jsme se rozhodli připravit pro školy v lokalitách, kde naše společnost působí, další hru,“ uvedl generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

Hra využívá metodu Edularp, což znamená hraní roli na živo. Pro školy je to výhoda, že realizátoři přijedou přímo za dětmi do škol a program je poskytovaný bezplatně. Podle Síbrta je obdobná forma výuky pro studenty zajímavější a přínosnější než memorování suchých dat. Model výuky klade důraz na aktivitu každého žáka ve vzdělávání.

„Účastníci nové hry se stávají kolonizátory Planety Oxidan. Ta je velmi bohatá na zdroje a poskytuje nevídaný blahobyt. K planetě vyrazily dvě expedice, mezi nimiž začne probíhat ostrý konkurenční boj o ovládnutí zdrojů a v důsledku celé planety. Začíná závod o co nejrychlejší a nejefektivnější využívání zdrojů a budování co nejbohatší společnosti. Začínají se ale objevovat první problémy se znečištěním – především vody. To má přímý dopad na množství a dostupnost použitelné vody. Právě to nutí oba týmy, aby hledaly každý zvlášť řešení této zapeklité situace. Protože jen to zajišťuje přežití celku. Svou roli ale hrají také peníze, bohatství, dezinformace a manipulace veřejností a průzkumů veřejného mínění ze strany lídrů,“ vysvětlil základ příběhu Josef Kundrát ze spolku EduLudus.

Scroll to Top