Vodohospodáři začali s rekonstrukcí Baťova kanálu mezi Huštěnovicemi a Babicemi na jihovýchodní Moravě za 13 milionů korun. Úsek si o modernizaci už dlouhá léta říkal, neboť jej od výstavby před osmdesáti lety nikdo neopravoval.
„Je to trasa dlouhá přibližně kilometr a šest set metrů. V tuto chvíli usazujeme kámen, který bude součástí břehového opevnění,“ vysvětlil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. Opravy jsou nutné i kvůli cyklostezce vedoucí podél kanálu.
„Pokud by nedošlo k opravě, tak by mohlo dojít k podemletí břehů až po cyklostezku a k jejímu uzavření, protože provoz na ní by byl nebezpečný. V letošním roce se opravuje jenom malý kousek. Oprav Baťova kanálu vzhledem k provozu, který tu v současné době je, je potřeba více,“ řekl ředitel kanálu Vojtěch Bártek. Podle Chmelaře každoročně plavební komorou v průměru propluje více než tři a půl tisíce lodí. Práce by měly skončit do konce dubna.
Olomoucký kraj podpořil rozšíření kanálu
Hejtmanství souhlasí se záměrem ředitelství vodních cest, které plánuje prodloužit kanál z jižní Moravy do Olomouce. Po posledním jednání rady o tom informoval hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk. „Rozšíření Baťova kanálu by mělo pozitivní vliv na rozvoj turistického ruchu. Nové přístavy mohou vzniknout například v Dubu nad Moravou nebo Kojetíně. Lidé by se lodí dopravili až do Hodonína,“ uvedl Okleštěk.
Ředitelství vodních cest by chtělo kanál do Olomouce prodloužit ve čtyřech etapách. Náklady se odhadují na miliardu korun. Olomoucký kraj by se na akci finančně spolupodílel. „Platili bychom jen některé přidružené částky. Většinu nákladů by pokryl investor, tedy vodní cesty,“ vysvětlil Okleštěk.
Unikátní publikace o historii
Povodí Moravy vydalo v květnu k příležitosti 80. výročí Baťova kanálu knihu, která se věnuje historii, současnosti i budoucnosti této cesty. Publikace Baťův kanál – od myšlenky k nápadu mapuje historii i s pomocí téměř tří stovek fotografií.
„Na jednom místě naleznete nejzajímavější fotografie z doby výstavby a počátku plavby, výkresy unikátních technických zařízení nebo dechberoucí fotografie zdevastovaných objektů po průchodu válečné fronty. Kniha se ale také pečlivě věnuje novodobé historii a dokumentuje nejen znovuobnovení cesty na přelomu tisíciletí, ale také plány na rozvoj v budoucnu. Publikace rovněž monitoruje každodenní činnosti, které Povodí Moravy na oblíbené vodní cestě vykonává. Její součástí jsou také dvě mapy, které vás provedou samotnou vodní cestou a památkami v blízkém okolí,“ informovali vodohospodáři. Objednat si ji zájemci mohou za 299 korun na info@pmo.cz.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!