Vodní kanál mezi Dunajem a Odrou se podle ministerstva dopravy vyplatí. Obce v Poodří ale s jeho realizací nesouhlasí. Podle ekologů by 40 metrů široké koryto zřejmě narušilo spodní vody v okolí. „Výsledky ekonomického hodnocení ukázaly, že největší smysl má splavnění a propojení Dunaje a Odry. Labská větev koridoru z důvodu velmi vysokých investičních nákladů v podobě dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu,“ uvedl ale ministr dopravy Dan Ťok. Propojení Dunaje a Odry by mělo vyjít na 281 miliard. Zapojení Labe by vyšlo na více než 300 miliard korun.
„Vyjádřili jsme nesouhlas. Stejně tak jako v obcích Regionu Poodří. Ale vždycky to téma nějak utichne a občané mu nevěnují příliš velkou pozornost,“ uvedla starostka Bartošovic Kateřina Křenková. Například obec Petřvald by kanál oddělil od místní části Petřvaldík. „Těleso bude nad současným terénem a nad tím ještě budeme mít most. Docela se nám to nelíbí,“ řekla k územnímu plánu Petřvaldu místostarostka Šárka Fabiánová
Trasa vodního kanálu se musí před Ostravou napojit do Odry a zasáhne tím do Chráněné krajinné oblasti Poodří. Podle ředitele její správy Jana Klečky může dojít k narušení koloběhu vody. „Říční terasy jsou jakýmsi zdrojovým územím pro spodní vody v nivě Odry. Pokud je protneme tím kanálem, tak je vlastně odřízneme. Velmi pravděpodobně prameniště vyschnou,“ vysvětlil Klečka.
Hlasitým zastáncem projektu je Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. „Protipovodňová opatření, opatření proti suchu, samozřejmě využití pro turistiku, rekreace. A především pro Ostravu by to mohlo znamenat vznik úplně nového průmyslu, jakým je průmysl lodní,“ řekl projektový manažer sdružení Pavel Santarius.
Podle Jiřího Koželuha z Hnutí Duha není studie ministerstva dopravy kompletní ani z ekonomického pohledu. „A navíc neříká, jak to vypadá z hlediska dopadu na přírodu. Tam by měla stavba devastující dopady na přírodní koryta řek i nivy. Nikdo se také detailně nezabýval tím, jak kanál zhorší zadržování vody v krajině. Jedná se o megalomanský projekt, který by poslal peníze – které by byly využitelné lépe na jiné dopravní stavby, třeba moderní železnice – doslova do kanálu,“ dodal Jiří Koželouh.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!