Kvůli nedostatku vody stagnuje doprava po Rýnu

blank

Jen třetinu obvyklého nákladu mohou naložit nákladní lodě na Rýně. Na vině je nedostatek vody. Část nákladů se tak přesouvá na železnici a dálnice. O rozvoji lodní dopravy přemýšlí Česká republika. Často skloňovaným tématem je v posledních týdnech vybudování kanálu, který má propojit Odru, Dunaj a Labe. Stavba za 500 miliard má být podle studie ekonomicky efektivní.

Řeka Rýn patří mezi nejfrekventovanější vodní toky na světě. Kvůli nedostatku vody je ale současná cena za přepravenou tunu zboží dokonce čtyřnásobná proti dlouhodobému průměru. Například výrobce chemikálií z Kolína nad Rýnem, společnost Lanxess, už přesunul část transportu materiálu na železnici a silnice. Chemický koncern BASF v Ludwigshafenu naopak omezil výrobu.

Oživí českou vodní dopravu nový plavební stupeň v Děčíně?

Ve čtvrtek 11. října se v Praze uskutečnila konference Doprava 2018. Šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů upozornil, že zatímco v Evropské unii má voda na celkové přepravě zboží dvanáctiprocentní podíl a v Nizozemsku dokonce čtyřicetiprocentní, v České republice je to necelé jedno procento.

blank

„S děčínským plavebním stupněm, který umožní přepravovat po Labi zboží až 345 dní v roce, bychom se určitě mohli dostat na deset procent. Teprve po jeho dokončení bude možné propojit ČR se západoevropskou sítí vodních cest,“ zdůraznil Fojtů. Jez měl být hotový již před šestnácti lety, ale doposud neobdržel kvůli různým požadavkům ekologů kladné stanovisko k dokumentaci EIA.

Lodní doprava ve vyšším veřejném zájmu

Podle vyjádření vlády z ledna tohoto roku je pro republiku vyšším veřejným zájmem oživení lodní dopravy než ochrana přírody. Ministerstvo životního prostředí ale s EIA vyčkává na správu Národního parku České Švýcarsko, která má vypracovat návrh kompenzačních opatření k ochraně lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být stupeň vybudován. „Teprve pak budeme moci o tato opatření naši žádost o EIA rozšířit. Zahájení stavby tak předpokládáme někdy kolem roku 2023,“ doplnil Fojtů.

Jen 355 kilometrů splavných úseků

Vodní doprava v České republice je limitována délkou splavných úseků. Ta činí jen 355 kilometrů. Výhodou je, že je plavební systém téměř vždy propojen s mořem. Zcela klíčovou roli sehrává Labe ústící do Severního moře. Údržba lodní dopravy, která dnes představuje procento všech nákladních přeprav v České republice, naopak patří v porovnání se silniční nebo železniční dopravou k těm jednodušším.

Scroll to Top