Rekordní počet přepravených lidí na Baťově kanále

blank

Velmi úspěšná byla podle Povodí Moravy letošní sezona na Baťově kanále. V porovnání s předchozími lety stoupl jak počet návštěvníků, tak také proplavených lodí. Každou plavební komorou se proplavilo 3 526 lodí, což je o 416 více než v roce 2017.

„Na žádost provozovatelů lodní dopravy i samotné vodácké veřejnosti posunulo Povodí Moravy začátek plavební sezóny a zahájilo provoz již v posledním týdnu měsíce dubna. Zároveň přidalo další dny v květnu a pro celou sezónu rozšířilo „komorovací hodiny“. Tím všem účastníkům umožnilo využít poměrně dlouhou plavební sezónu,“ zdůraznili vodohospodáři z Povodí Moravy.

Kvůli suchu průtok v řece Moravě klesl na historické minimum, což v srpnu donutilo Státní plavební správu přijmout opatření k částečnému omezení provozu, avšak s minimálními dopady na účastníky plavby. Nejvytíženější trasa se nachází v úseku mezi komorou Uherský Ostroh a Vnorovy, kde byl také zaznamenán největší nárůst počtu lodí. Plavební komorou Vnorovy I prolulo o 954 lodí více než loni. Stagnaci hlásí plavební komora v Huštěnovicích. Tam se proplavilo o 18 lodí méně.

Olomoucký kraj podpořil rozšíření kanálu

Hejtmanství souhlasí se záměrem Ředitelství vodních cest, které plánuje prodloužit kanál z jižní Moravy do Olomouce. Po posledním jednání krajské rady o tom informoval hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk.

„Rozšíření Baťova kanálu by mělo pozitivní vliv na rozvoj turistického ruchu. Nové přístavy mohou vzniknout například v Dubu nad Moravou nebo Kojetíně. Lidé by se lodí dopravili až do Hodonína,“ uvedl Okleštěk. Ředitelství vodních cest by chtělo kanál do Olomouce prodloužit ve čtyřech etapách. Náklady se odhadují až na miliardu korun. Olomoucký kraj by se na akci finančně spolupodílel. „Platili bychom jen některé přidružené částky. Většinu nákladů by pokryl investor, tedy Vodní cesty,“ vysvětlil Okleštěk.

Unikátní publikace o jeho historii

Povodí Moravy vydalo v květnu k příležitosti 80. výročí Baťova kanálu knihu, která se věnuje historii, současnosti i budoucnosti této moravské vodní cesty. Publikace „Baťův kanál – od myšlenky k nápadu“ mapuje jeho historii i s pomocí téměř tří stovek fotografií.

„Na jednom místě naleznete nejzajímavější fotografie z doby výstavby a počátku plavby, výkresy unikátních technických zařízení nebo dech beroucí fotografie zdevastovaných objektů po průchodu válečné fronty. Kniha se ale také pečlivě věnuje novodobé historii a dokumentuje nejen znovuobnovení plavební cesty na přelomu tisíciletí, ale také plány na další rozvoj v budoucnu. Publikace rovněž monitoruje každodenní činnosti, které Povodí Moravy na oblíbené vodní cestě vykonává. Její součástí jsou také dvě mapy, které vás provedou samotnou vodní cestou a památkami v blízkém okolí,“ informovali vodohospodáři. Objednat si ji zájemci mohou za 299 korun na emailu info@pmo.cz.

Scroll to Top