Dřevěné mosty jsou trvanlivější než betonové, vydrží i tři sta let

Podle soudního znalce v oblasti stavebnictví Romana Fojtíka životnost dřevěných mostů vysoce přesahuje životnost těch betonových. V České republice se však dřevěné mosty téměř nestaví a stávající jsou ve špatném technickém stavu.

Obšírnou diskuzi o stavu tuzemských mostů a lávek otevřely prosincový pád betonové lávky do řeky Vltavy v pražské Tróji a související téma demolice Libeňského mostu. Příspěvek k problematice nabízí Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava s publikací o zahraniční praxi stavby mostů ze dřeva. Roman Fojtík upozorňuje na to, že životnost dřevěného mostu může být až tři století, kdežto u betonové konstrukce jde o čtyřicet let.

„Dřevěné mosty jsou určitě mnohem trvanlivější než betonové a i na českém území máme takové, které v dnešním roce mají tři sta let – například most Černvíru u Pernštejna. Je vidět, že když se se dřevem správně zachází, dokáže tato technologie odolat povětrnostním podmínkám a může přetrvat staletí,“ prohlásil Fojtík.

Například ve Švédsku je třetina nově vznikajících mostů ze dřeva. Na dřevěné konstrukce mostů se dlouhodobě zaměřuje sousední Rakousko. Podle Fojtíka však takové mosty, které by unesly osobní automobil, v tuzemsku téměř neexistují. Rozhodující slovo mají v Česku zadavatelé, což jsou zejména státní instituce, které preferují beton.

Ilustrační foto

Zdroj: Česká televize 

Scroll to Top