Olomoucký projekt Dolej si se šíří po celém Česku

blank

Více než půl roku si můžete díky projektu Dolej si ve vybraných podnicích nechat dolít kohoutkovou vodu zdarma. Na Hané akci rozjela univerzitní studentská organizace Udržitelný Palacký. Zakladatelkou iniciativy je Helena Škrdlíková, která se s podobným přístupem setkala v Bristolu.

„Při návštěvě města mě zaujaly modré nálepky na dveřích kaváren s nápisem Refill: Free tap water. Byla jsem moc vděčná, že si na dlouhou cestu do Manchesteru můžu nechat dopustit vodu u baru v kavárně a nemusím bojovat s kohoutky na záchodech. Dalším impulzem pro mě bylo vyhlášení soutěže Univerzita městu, kterou vyhlásila naše Univerzita Palackého a slibovala v něm podporu projektům, které zpříjemní život v Olomouci,“ vysvětlila Škrdlíková.

Ihned po návratu z Bristolu získala pro svůj projekt podporu a začala na něm spolu s dalšími členy spolku Udržitelný Palacký pracovat. Na sociálních sítích pak vyhlásili soutěž o nejlepší název a začali pracovat na designu nálepek i facebookové stránky. Projekt následně vzbudil v Čechách i na Slovensku velký ohlas. Členům spolku denně napíše podle Škrdlíkové zhruba pět podniků, které by se chtěly!!! zapojit, nebo dobrovolníků, kteří mají zájem projekt rozšířit ve svém městě.

„Do dnešních dnů jsme rozdali okolo tří set padesáti nálepek, podniky označené jako Dolej si už může člověk najít kromě Olomouce také v Hradci Králové, Prostějově, Pardubicích, Praze, Brně, Zlíně a třeba také Chocni a Holešově. Důležitým pro úspěch byla jednoduchost celého konceptu. Podnik nám napíše, dostane nálepku, tu si dá na dveře a my je přidáme do mapy, kde si jej žízniví lidé mohou najít,“ uzavřela Škrdlíková.

V Moravskoslezském kraji pro změnu odměňoval Kohoutkový inspektor

Částečně obdobný projekt úspěšně funguje také na severní Moravě a ve Slezsku. Znovu po roce zde vyrazil kohoutkový inspektor společnosti SmVaK Ostrava do obcí a měst prověřit, jak jsou jednotlivé podniky vstřícné k zákazníkům v podávání pitné vody z veřejné vodovodní sítě. Během čtvrtého ročníku akce bylo zatím navštíveno přes 70 restaurací, kaváren, hotelů a barů. Provozovatelé mohli dostat také sadu džbánů a sklenic s logem vodárenské společnosti.

„Do projektu se v uplynulých letech zapojilo 70 vstřícných podniků v Moravskoslezském kraji, letos prozatím přibylo dalších 35, což je pozitivní zjištění. Oproti loňsku pozorujeme několik rozdílů. Změnou k lepšímu je to, že podávat na vyžádání zákazníkům pitnou vodu se přece jen stává ve většině podniků běžnou praxí. Těch, kteří tuto službu zákazníkům odmítají poskytnout, ubývá, ačkoliv podmínky pro servírování kohoutkové vody se mohou podnik od podniku lišit. Trend je tedy pozitivní a to je dobře i proto, že pitná voda v regionu vykazuje díky zdrojům v Beskydech a Jeseníkách, a sofistikovanému způsobu její úpravy a distribuce vysokou kvalitu,“ uvedl generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

Podle mluvčího společnosti Marka Síbrta spočívá princip projektu v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. „Chápeme, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s její přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce personálu. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma,“ vysvětlil Síbrt.

Ilustrační foto (Deník) 

Scroll to Top