Oderské fórum 2018: Polsko má ve vodní dopravě bez ohledu na komplikace ...

Jako další významný polský host mezinárodní konference v Bohumíně vystoupil se svým příspěvkem zástupce ředitele polského odboru vodního hospodářství a vnitrozemské plavby Przemyslaw Zukowski. Informoval o významných plánech země v oblasti námořní a vnitrozemské vodní dopravy v dalších desítkách let, nezapomněl ani na jejich největší komplikace, které brzdí plánované projekty Poláků. Podle odborníka polská strana věří tomu, že komplexní projekt rozvoje vodních cest v zemi má mnohem širší dopad, než si veřejnost uvědomuje.

„Důležitá je synergie na mnoha úrovních. Musíme v ní dále pokračovat. Projekt splavnění Dunaj-Odra-Labe má obrovskou sociální hodnotu,“ zdůraznil Przemyslaw Zukowski z odboru vodního hospodářství a vnitrozemské plavby. Na námořní a vnitrozemskou vodní dopravě v Polsku se negativně projevuje generační obměna. „Odchází vysloužilí kapitáni, uspokojivý není ani zájem studentů o plavební školy. Mladší lidé hledají práci v západní Evropě. Chceme je postupně lákat zpátky do Polska. Zatraktivnit obor,“ konstatoval Zukowski.

Polsko má v této oblasti velký potenciál. Chybí však vládní program, který by projekty podpořil. „Musíme komplexně využívat hospodářský potenciál řek. Na všechno se snažíme dívat ze všech možných úhlů. Ptáme se, jaké technologie budou ve vodní dopravě v dalších obdobích nejúčinnější, chceme se postavit výzvám, přizpůsobit trendům v logistice. Myslíme strategicky,“ pokračoval polský odborník.

S nadčasovými plány odboru vodního hospodářství a vnitrozemské plavby souvisí také to, že mnoho polských regionů už přizpůsobuje územní plány dopravě po řekách. „Limituje nás ale absence vládního programu. My vytváříme finanční prostředky, de facto účelový fond pro rozvoj vodní dopravy,“ řekl dále Zukowski. Zdůraznil také návrat významné strategické suroviny, uhlí, na nedaleký Gliwický kanál. Obchodníci podle něj začali vodní dopravě opět věřit a vnímají ji jako klíčovou pro celkový obchodní rozvoj Polska.

„Chceme také vrátit vodní dopravu na Odru. Akce ovšem musí mít své hospodářské opodstatnění. Odpovídáme si na otázky, co budeme vozit, ptáme se na názor obchodníků, hledíme na prognózy,“ vyzdvihl Zukowski, který neopomenul ani 200. výročí podepsání Bohumínského protokolu, které by Poláci s Čechy v příštím roce rádi oslavili.

Scroll to Top